Uutiset ja tiedotteet

30.10.2023 14.54

Rakennusten energiatehokkuusdirektiivin neuvotteluissa merkittävä muutos parempaan

Omakotiliiton Marju Silander osallistui Brysselissä Euroopan kiinteistöomistajien liiton (UIPI) kokouksiin, josta hänellä oli tuomisinaan rohkaisevia uutisia koskien EU:n rakennusten energiatehokkuusdirektiivejä ja niistä aiheutuvia rakennusten korjausvaatimuksia.

Omakotiliiton saamien tietojen mukaan EU:n rakennusten energiatehokkuusdirektiivien neuvotteluissa lokakuussa on tapahtunut merkittävä muutos kohti parempaan ja yksittäisten rakennusten korjausvaatimuksista oltaisiin luopumassa.

Liiton toiminnanjohtaja Marju Silander vieraili Brysselissä, jossa hän osallistui Euroopan kiinteistöomistajien liiton (UIPI) kokouksiin ja tapasi samalla neljä Suomen europarlamentaarikkoa.

”Kävimme hyviä keskusteluita ajankohtaisista pientaloasukkaita koskevista asioista. Suureksi iloksemme saimme merkittävää uutta tietoa EU:n rakennusten energiatehokkuusdirektiivin neuvotteluiden etenemisestä”, kertoo toiminnanjohtaja Marju Silander.

Neuvotteluiden edetessä jäsenmaiden päätösvaltaa on vahvistettu. Direktiiviehdotukseen (EPBD) on nyt kirjattu, että energiatehokkuusvaatimukset tulisivatkin kohdistumaan jäsenmaissa koko rakennuskantaan keskimäärin, ja että maat päättävät itse, mihin rakennuksiin ja missä laajuudessa korjaustoimet kohdistettaisiin.

”Olemme vaikuttaneet aivan keskeisen asian muuttumiseen eli siihen, että direktiivin vaatimukset eivät tulisikaan koskettamaan suoraan jokaista rakennusta ja omakotitalo”, kertoo Silander.

Suurin päätös komission, parlamentin ja neuvoston kolmikantaneuvottelussa lokakuussa oli sopiminen päästötavoitteista. Sen mukaisesti hieman yli puolet (55 prosenttia) remonteista pitää toteuttaa heikoimpaan 43 prosenttiin kuuluviin rakennuksiin.

Neuvotteluissa on kuitenkin vielä avoimia kysymyksiä, kuten keskimääräisen primäärienergian säästötavoiteprosentti. Saatujen tietojen mukaan myös energiatodistusten Euroopan laajuisesta harmonisoinnista oltaisiin luopumassa ja todistukset olisivat jatkossakin voimassa 10 vuotta, kuten nykyisinkin.

Tämän hetken tiedon mukaan EU:n tavoitteena on joulukuun kokouksessa saada loputkin asiakohdat sovittua.  Tämä tarkoittaisi sitä, että direktiivi tulisi todennäköisesti voimaan kesällä 2024 ja toimeenpano jäsenmaissa vuonna 2026.

Lisätietoja

Toiminnanjohtaja Marju Silander, puh. 045 7200 626, marju.silander@omakotiliitto.fi

Kuvassa UIPI pääsihteeri Emmanuelle Causse (vasemmalla), Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander ja UIPI:n poliittinen johtaja Nataša Vistrička (oikealla).