Omakotiliiton toiminnanjohtajan kannanottoja

8.6.2023 8.41

Asumiskulut alemmaksi

Kevään eduskuntavaalien jälkeen olemme vaikuttaneet aktiivisesti hallitusneuvotteluihin Säätytalolla. Lähetimme eri jaostoille Omakotiliiton edunvalvontatavoitteet ja olimme kuultavana verotusta käsittelevässä jaostossa. Pääviestimme päättäjille on, että asumiskustannukset tulee saada alenemaan, pientaloasumista tulee edistää vahvemmin ja sääntelyn tulee olla kohtuullista ja kannustavaa.

Sähkön siirtohintojen vaikuttamistyössä julkaisimme ensimmäistä kertaa sähkön siirtohintojen kehitysvertailun. Näyttää siltä, että hallituksen lupaamat satojen miljoonien hinnanalennukset eivät ole toteutuneet.

Vaikuttamistyö EU:n rakennusten energiatehokkuus­direktiiviin jatkuu. Tapasimme muun muassa kollegajärjestömme Viron Omakotiliiton ja Ruotsin Villaägaren väkeä asiassa. Olimme myös keskustelemassa Euroopankattojärjestömme UIPIn kiertotalouden DRIVE 0 -webinaarissa aiheesta.

Vuoden pientalomyönteisimmät kunnat ovat tänä vuonna Porvoo ja Kaarina. Kävimme onnittelukäynneillä paikkakunnilla tapaamassa kunnanjohtajia. Paikalla olivat myös alueiden omakotiyhdistysten edustajat. Kunnissa on hyviä käytäntöjä pientaloasumisen edistämiseen, ja omakotiyhdistykset ovat mukana yhteistyössä myös edunvalvonnan kysymyksissä.

Omakotitalojen ja mökkien kunnossapito ja remontointi ovat jokaisen asukkaan tärkeitä asioita. Oman kodin suunnitelmallinen ja säännöllinen huoltaminen pitää rakennukset kunnossa ja asumisolot viihtyisinä. Omakotiliiton yhtenä jäsen­etuna on talon huoltokirja, jota voi käyttää sekä sähköisenä että tulosteena. Siihen voi kätevästi kirjata talteen tehdyt korjaustoimet. Toivottavasti sinullakin on se jo käytössä. Aina remontit eivät kuitenkaan suju ongelmitta. Selvitimme, minkälaisia remonttivirheitä ilmenee ja miten niitä voi välttää (Omakotilehti 2/2023 s. 24).

Kesän tullen mökkeilykausi on päässyt täyteen vauhtiin, ja selvitimme mökkikustannusten kehitystä. Omakotilehden Kotisohvalla-palstalla (s. 6) voit tutustua vuoden mökkiläiseen, joka valitaan Vapaa-ajan asukkaiden liiton ja Kevätmessujen yhteistyössä vuosittain. Huoltovinkit koskevat tällä kertaa kattoa (s. 28). Mukana on myös ideoita, mitä voisi laittaa pihalla nurmikon tilalle (s. 26).

Tänä vuonna suuntaamme Loviisaan Asuntomessujen merkeissä heinäkuussa. Omakotilehdessä on luvassa makupaloja messuilta (s. 10). Voit myös tutustua Loviisan omakotiyhdistyksen väkeen ja mitä alueelle kuuluu (s. 20). Lämpimästi tervetuloa tapaamaan meitä osastollemme!

Hyvää kesää kaikille toivottaen

Marju Silander