12.1.2023 9.36

Mitä omakotiasujan kannattaa huomioida, jos hankkii valokuituyhteyden?

Suomea valokuidutetaan nyt vauhdilla. Myyjät kiertävät ovelta ovelle ja markkinointi käy kuumana. Moni kuluttaja on kuitenkin vaikeuksissa valitessaan itselleen sopivaa kuidun toimittajaa vaihtoehtojen joukosta. Eikä tilannetta helpota se, että kaukaa samannäköisten toimijoiden välillä on läheltä katsottuna isoja eroja. Kokosimme kuusi vinkkiä, jotka omakotiasujan kannattaa huomioida, kun pohtii valokuituyhteyden hankkimista kotiinsa.

Valokuitunen on Suomen suurin avoimeen palveluun perustuvan valokuituverkon rakentaja. Sen verkko kattaa tällä hetkellä jo yli 110 000 kotitaloutta. Vuoden 2023 aikana verkko ulottuu jo 200 000 kotitalouteen.

Pyysimme Valokuitusen toimitusjohtaja Heikki Kaunistoa kertomaan, mitä asioita omakotiasujan tulisi huomioida, kun omaan kotiinsa valitsee valokuituyhteyttä. Kyseessä on iso valinta, koska tyypillisesti valokuituverkko rakennetaan pientaloalueelle vain kerran ja sen rakentaa se toimija, joka myy alueelle eniten sopimuksia.

1. Mieti ensin, mitä tarvitset

Oletko hankkimassa pysyvää vai väliaikaista ratkaisua kotiisi? Seuraa omaa netin käyttöäsi ja tunnista siihen liittyvät haasteet, jotka haluat ratkaista. Arvioi myös kotisi tulevaisuuden tarpeet.

2. Moni kakku päältä kaunis

Tietoliikenneliittymissä tuotenimien kirjo on suuri ja eivätkä ne välttämättä anna aina oikeaa kuvaa itse tuotteesta. Esimerkiksi moni kuitu- tai valokuitu-sanan sisältävä tuotenimi perustuu vain osittain valokuituun. Näissä ratkaisuissa kuitua on jatkettu muilla teknologioilla, kuten kuparilla tai koaksiaalikaapelilla. Se vie merkittävän osan valokuidun ylivertaisista ominaisuuksista, kuten yhteyden nopeudesta, laadusta ja kapasiteetista.

Kuten kaikissa muissakin hankinnoissa, myös valokuituratkaisuissa hinta kertoo yleensä laadusta. Halpuus ja laadukkuus harvoin kulkevat käsikkäin. Oleellista onkin ymmärtää, minkälainen kokonaisratkaisu on kyseessä. Erityisen tärkeää on ymmärtää, mihin kaikkeen kuitua tilatessa sitoutuu, ja mitkä vastuut jäävät asiakkaalle.

3. Haluatko itse päättää kotisi laajakaistasta – nyt ja tulevaisuudessa?

Jotta valokuidulla pääsee nettiin, kuituun tarvitaan laajakaistaliittymä. Asiaa voi verrata sähköön: ensin kotiin on rakennettava sähköliittymä ja vasta sitten voi ostaa sähköä sähkönmyyjältä – nykyään miltä tahansa sähkönmyyjältä. Valokuituverkkoratkaisuissa eri toimijoilla on tässä suhteessa erilaisia liiketoimintamalleja. Suurimmalla osalla verkkoratkaisu perustuu niin sanottuun suljetun palvelukerroksen malliin. Siinä kuluttaja ei voi itse kilpailuttaa verkon palveluitaan, vaan verkon rakentaja päättää kenen palvelut asiakkaalla on käytettävissään ja verkossa toimiva palveluntarjoaja puolestaan sen, mitä palveluita ja millä hinnalla niitä asiakkaille tarjotaan. Kuluttajan kannattaa siis aina selvittää ennen liittymätilauksen tekemistä, ettei hänen käsiään sidota vuosikymmeniksi jo liittymän tilausvaiheessa. Esimerkiksi Valokuitunen rakentaa sähköverkkojen tapaan valokuituratkaisuja, joissa tietoliikennepalvelut voi kilpailuttaa eikä palveluihin ole pakko sitoutua pitkin määräaikaisin sopimuksin. Kun asiakas voi valita ja kilpailuttaa eri toimijoiden laajakaistaliittymiä ja muita palveluita, kilpailu pitää hinnat kurissa ja palvelut parhaina. Valintaa tehdessään on hyvä muistaa, että päätöksen kanssa on elettävä todennäköisesti seuraavat kymmenet vuodet, koska toista liittymää kotiin ei yleensä ole mahdollista saada.

4. Selvitä rakentamisen vastuut

Valokuidun liittymissopimuksissa on eroja, joita kannattaa tutkia tarkasti ennen valintaa. Kuluttajan on hyvä varmistaa kuitutoimittajilta esimerkiksi se, kuuluuko sopimukseen rakennustöiden jälkeinen piha-alueen siistiminen ja ennallistaminen (muun muassa laatoitus, nurmikon istuttaminen ja muut työjälkien siistimiset) vai jääkö pihan kunnostaminen omalle kustannukselle. Asiakkaalle jäävät vastuut kannattaa aina selvittää sekä liittymän yleisistä että erityisistä ehdoista. Valitettavasti niissä voi olla piilotettuina vastuita, jotka voivat olla asiakkaalle huonossa tapauksessa hyvinkin merkittäviä. Vastuullinen toimija kantaa kuitenkin aina rakentamiseen liittyvät vastuut sekä liittymän ylläpidon.

5. Nettiliittymä kannattaa tilata vasta, kun valokuitu on rakennettu

Osa kuitutarjouksista velvoittaa kuluttajan pitkäaikaisiin palvelusopimuksiin, vaikka kuluttajalla ei ole sopimuksen allekirjoitushetkellä varmuutta, saako hän lainkaan kyseiseltä toimijalta valokuituyhteyttä. Tämän vuoksi on tärkeä ymmärtää, mitä sitoutuu tilaamaan ja kuinka pitkäksi aikaa. Tietoliikennepalveluiden nopeudet kehittyvät ja erityisesti nopeampien yhteyksien hinnat laskevat ajan myötä. Nyt tehty sopimus saattaa olla jo parin vuoden päästä kallis senhetkiseen hintatasoon verrattuna. Tämän vuoksi nettiliittymä kannattaa tilata vasta sitten, kun liittymä on saatu rakennettua.

Kahta päällekkäistä sopimusta ei kuidun saamisen varmistamiseksi kannata kuitenkaan missään tapauksessa tehdä. Sopimusten peruutusmaksut voivat olla todella merkittäviä ja jälkipyykki kaikille osapuolille ikävää.

6. Pohdi, mitä sujuva arki vaatii kotisi nettiyhteydeltä

Keskeisin päätös on lopulta pohtia omaa netinkäyttöään ja arvioida sen tulevaisuutta. Varmaa on se, että yhä enemmän palveluita siirtyy nettiin, ja nettiä tarvitsevat kaiken ikäiset ihmiset. Valokuitu ei kuormitu kissavideoista tai nettipeleistä, ja valokuituyhteydellä jokainen perheenjäsen voi surffata tai etäpalaveerata samaan aikaan. Varmaa on, että tietoliikennemäärät jatkavat kasvuaan, ja mobiiliverkot kuormittuvat yhä enemmän sekä vaativat niitä käyttävien laitteiden säännöllistä päivittämistä. Valokuitu vastaa netinkäytön tarpeeseen vuosikymmentenkin päästä. Valokuitu on paras valinta kodin pysyväksi yhteydeksi, ja kuituhankinnalla omakotiasuja hoitaa tietoliikenneasiansa kerralla kuntoon vuosikymmeniksi eteenpäin.

Heikki Kaunisto
Valokuitunen