Lausunto 26.5.2021

HE87/2021 vp

Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi energian alkuperätakuista

Suomen Omakotiliitto kiittää Talousvaliokuntaa mahdollisuudesta lausua näkemyksensä esityksestä HE 87/2021 vp Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi energian alkuperätakuista

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajan ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500 000 vapaa-ajan asunnon omistajan etua. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74 000 jäsentä.

Taustaa:

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki energian alkuperätakuista ja kumottavaksi voimassa oleva laki sähkön alkuperän varmentamisesta ja ilmoittamisesta. Ehdotetulla lailla pantaisiin täytäntöön uudelleenlaaditun uusiutuvan energian direktiivin (EU) 2018/2001, RED II alkuperätakuita koskeva sääntely sekä sähkömarkkinadirektiivin (EU) 2019/944 säännökset sähkön alkuperän ilmoittamisesta

Suomen Omakotiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Vaikka ehdotuksen vaikutuksen loppukäyttäjiin arvioidaan vähäisiksi, Suomen Omakotiliitto pitää avoimuuden lisäämistä lähtökohtaisesti positiivisena kehityksenä kunhan toiminta on kustannustehokasta eikä lisää asumisen kustannuksia.

Alkuperätakuun laajentaminen hiilidioksidivapaaseen ydinvoimalla tuotettuun sähköön voidaan pi-tää loppukäyttäjille myönteisenä kehityksenä.

Lämmön ja kylmän -tuotannossa loppuasiakkaalla ei ole mahdollisuutta valita palveluntuottajaa. Kannatamme kaukolämpöyhtiöiden tuoton, ja sen valvonnan, tiukentamista alkuperältään määri-teltyjen kaukolämpö- sekä kaukokylmätuotteiden käyttöönotossa. Nykyisellään kaukolämpötuotteiden alkuperän varmentaminen perustuu yhtiöiden omiin järjestelmiin. Sertifioitujen järjestelmien käyttöönotto on positiivinen askel olettaen, että kustannukset loppukäyttäjälle eivät muodostu merkittäviksi.

Suomen Omakotiliitto ei pidä hyvänä ajatuksena yhtiöiden sertifikaattien myöntämistä lisättäväksi Energiaviraston toimenkuvaan. Sertifikaattien myöntäjän ja rekisterinpitäjän tehtävä on kaupallista liiketoimintaa, joka ei sovellu riippumattoman viranomaisen tehtäväksi. Syntyvä asiakassuhde energiayhtiöihin vaarantaa tavoitteen Energiaviraston riippumattomasta toiminnasta.

Energiaviraston tulisi jatkossa olla neutraali valvoja, joka ei ole taloudellisesti vähäisessäkään määrin riippuvainen energiateollisuuden yrityksistä. Viraston visiona on muuttua vuoteen 2022 mennesssä asiakaslähtöiseksi viranomaiseksi eikä riippuvuus valvottavista yhtiöistä sovi tähän tavoitteeseen.

Suomen Omakotiliitto ehdottaa muutoksena kohtaan 21§
Rekisterien ylläpitäjäksi tulee valita yksi taho, joka huolehtisi sähköstä, kaasusta, kaukolämmöstä ja -kylmästä. Rekisterin tai rekisterien ylläpitäjän tulee aina olla vastuullinen osapuoli, jonka korkeaan toiminnan laatuun ja tiukkaan kontrolliin pientaloasukkaat voivat luottaa.
Rekisterin ylläpitäjän pitää olla vakiintunut taho. Esimerkiksi VTT tai Motiva oy.

Energiavirastolle kuuluu edellisten sertifikaattijärjestelmien riippumaton valvojan rooli.

Kunnioittavasti

Suomen Omakotiliitto ry