Yhdistysten uutiset ja tapahtumat

5.12.2019 15.30

Unelmakoti vai homeloukku? -yleisötilaisuus kiinnosti Nurmeksessa

Viisikymmentä kiinnostunutta saapui kuulemaan asumisterveydestä lumipyrystä huolimatta.

Omakotiliitto on järjestänyt  ilmaisia Unelmakoti vai homeloukku? -yleisöluentoja eri puolilla Suomea yhteistyössä paikallisyhdistystensä ja Asumisterveysliitto AsTe ry:n kanssa. Illoissa asiantuntijat kertovat asumisterveydestä eri näkökulmista.

Torstaina 28. marraskuuta ilta järjestettiin Nurmeksessa ammattiopisto Riverian auditoriossa. Paikalle kokoontui viisikymmentä asumisterveydestä kiinnostunutta.

Asianajaja Tatu Hirvonen neuvoi asuntokaupoista.

Asumisterveysliiton toiminnanjohtaja Hannele Rämö kertoi, miten home- tai ongelmatalon voi tunnistaa, ja mistä talon eri hajut johtuvat. Rämöllä oli mukanaan hajunäytteitä, joita kierrätettiin auditoriossa. Tetrakloorianisolin "mummolamainen" haju muistutti monista hometta, mutta kyseessä oli puunsuojausaineena käytettävä KY-5-aine, joka ei aiheuta terveyshaittoja.

Asianajaja Tatu Hirvonen ja lakimies Niina Kukkonen Asianajotoimisto Kontturista neuvoivat yleisöä, miten asuntokaupoissa kannattaa toimia, ettei riitatilanteita synny. Kukkonen neuvoi vierailemaan ostettavassa asunnossa ajan kanssa ja päiväsaikaan. Kummallisiin hajuihin kannattaa kiinnittää huomiota.

Ylä-Karjalan omakotiyhdistyksen puheenjohtaja Anna Hölttä kertoo olevansa tyytyväinen tapahtumaan. Osallistujamäärä oli hyvä, vaikka ulkona pyrytti lunta melkoisesti, ja kaupungissa järjestettiin muitakin tapahtumia samana iltana.

Hannele Rämö kertoi kuulijoille asumisterveydestä.

Yhdistys sai järjestämiseen apua Riverian opiskelijoilta. Leipuriopiskelijat vastasivat kahvileivistä, ja liiketoiminnan opiskelijat auttoivat järjestämisessä osana tapahtumatuotanto-opintojaan.

– Yhteistyö oli yksi vahvuuksistamme, Hölttä kertoo.

Asumisterveys on Höltän mukaan erittäin ajankohtainen teema myös Nurmeksessa.

– Osallistujat olivat iäkkäämpiä ihmisiä, joista monet ovat myymässä kiinteistöjään. Asuntokauppa tulee lähivuosina lisääntymään.

Paikallislehti Ylä-Karjala totesi jutussaan tilaisuuden olleen ”harvinaista herkkua”.

Aikaisemmin tänä vuonna Ylä-Karjalan omakotiyhdistys on järjestänyt esimerkiksi iltoja asunto-osakeyhtiölain muutoksista ja asumisterveydestä. Ensi vuonna tiedossa on energiamuotoihin perehtymistä.

Ylä-Karjala raportoi tapahtumasta.