Yhdistysten uutiset ja tapahtumat

15.9.2023 9.42

Pohjois-Savon piirin kesäretki 12.–13.8. Karjalan kunnaille – Nurmekseen

Savosta kohti Karjalan kunnaita matkasi jäsenjoukkoamme kahdella bussilla kokemaan aitoa karjalaista vieraanvaraisuutta. Bomballa oli moni meistä vieraillut aikoinaan ja nyt meidät vastaanotti edelleen komean Bomban lisäksi Karjalaiskylä kylpyläelämyksineen.

Nurmeksen Vanhan Kauppalan asukkaat avasivat kotinsa ja puutarhansa vierailijoille Puu-Nurmeksen tapahtumassa, josta löytyi myös pop-up-ravintoloita, kahviloita, pihakirppiksiä ja musiikkia. Etäkohteisiin tutustuimme Porokylässä; Leskelän talo oli entisöity alkuperäiseen 1800-luvun tyyliin ja Suomen kaunein koti -kilpailuun osallistunut ja 3. sijan saavuttanut Tuiskulan kartano eli Laamilan talo oli entisöity ihastuttavaksi kodiksi viisihenkiselle perheelle. Omistajat olivat paikalla kertomassa viisivuotisesta remppaprojektista, ja lopputulos oli mitä hurmaavin.

Meitä oli saapunut tervehtimään Omakotiliiton puheenjohtaja Ari Rehnfors. Kuulimme PKS:n edustajan terveiset sähkön hinnasta ja sähkötarjouksista omakotiasukkaille. Mahdollista oli osallistua myös Valamon marjaviinien maisteluun, joka oli toteutettu mielenkiintoisesti, ja viinit maistuivat.

Nurmes avautui meille uusin silmin - retkeämme suosivat kauniit kesäpäivät ja niinpä ennen kotiinlähtöä nautimmekin meille varatusta iki-ihanasta Kesäpäivän kauneimmat -konsertista Bomban talossa, jossa kuulimme Sibeliuksen häämatkasta Pohjois-Karjalaan sellisti Jussi Makkosen ja pianisti Nazig Azezian musiikin myötä.

Yksi matkaajista – Maija-Liisa Repo, OKL P-S piirin sihteeri