Yhdistysten uutiset ja tapahtumat

5.9.2022 12.16

Onko Padasjoen vapaa-ajan asukkaita kuulolla?

Oletko miettinyt kuinka tärkeitä Padasjoen 3000 vapaa-ajan asunnon asukkaat ovat kunnalle? Mökkiläiset kuluttavat Padasjoen yrityksien palveluita useilla miljoonilla euroilla vuodessa.

Keskimääräin kymmenen mökkiä työllistää yhden ihmisen eli Padasjoen mökkiläisten työllisyysvaikutus on 300 henkilöä!

Vapaa-ajan asukkaiden äänen on syytä kuulua kunnan päättäjille. Tarpeet ja ideat tulevat vakuuttavimmin esille järjestäytyneet yhdistyksen kautta. Lähde mukaan kehittämään Padasjokea vapaa-ajan asukkaiden helmeksi. Kelpoisuusvaatimuksena on ainoastaan iso sydän Padasjoelle ja halu tehdä huomisesta piirun verran parempi.

Ilmoittaudu vapaa-ehtoiseksi Omakotiliiton järjestöpäällikkö Sami Toivaselle sami.toivanen@omakotiliitto.fi tai 040 847 4440. Otetaan kunta kaveriksi ja pistetään mökkiläisten asiat rullaamaan kuin Päijänteen aallot kevyessä kesätuulessa.

Pientaloasukkaiden tuki, turva ja puolestapuhuja

Omakotiliitto on alansa ainoa valtakunnallinen pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asukkaiden edunvalvonta- ja palvelujärjestö, joka edistää pientalovaltaista elämänmuotoa. Vapaa-ajan asukkaiden asiaa ajetaan yhdessä Omakotiliittoon kuuluvan Vapaa-ajan asukkaiden liiton, VAAL, kanssa. Omakotiliitto on puoluepoliittisesti sitoutumaton, ja siihen kuuluu 233 paikallisyhdistyksen kautta jo yli 70 000 jäsentä (kotitaloutta). Suomessa on yhteensä noin 1,2 miljoonaa pientaloa ja noin 0,5 miljoonaa vapaa-ajan asuntoa.

Yhdessä paikallisyhdistystensä kanssa Omakotiliitto ja VAAL tarjoavat jäsenilleen tietoa ja neuvontaa sekä auttavat jäseniään pitämään kotinsa, vapaa-ajan asuntonsa ja lähiympäristönsä hyvässä kunnossa. Liittojen edunvalvontatyön päämääränä on kohottaa omakoti- ja vapaa-ajan asumisen arvostusta sekä kunnallisessa että valtakunnallisessa päätöksenteossa ja linjauksissa.

Tavoitteitamme ovat

1. Turvata omakoti- ja vapaa-ajan asumisen kustannusten ja velvoitteiden kohtuullisuus ja oikeudenmukaisuus. Vapaa-ajan asumisen osalta mm. jätehuolto, vesien suojelu, terveyspalvelut, yksityisteiden hoito, verkkoyhteydet ja kiinteistövero.
  2. Edistää pientalon ja vapaa-ajan asumisen remontointiin, peruskorjaukseen ja rakentamiseen sekä näiden teettämiseen liittyvää tietoutta ja neuvontaa.
  3. Saada pientalon ja vapaa-ajanasunnon omistajan ääni kuuluviin edistämällä kansalaisvaikuttamista.