Yhdistysten uutiset ja tapahtumat

16.11.2023 14.31

Nuoret omakotiaktiivit risteilivät Tukholmaan

Nuorille omakotiaktiiveille järjestettiin risteilyseminaari Tukholmaan 8.–10.9.2023. Aloitimme seminaarin miettimällä, mitä tulee mieleen sanasta Omakotiliitto. Meillehän tuli mieleen kaikenlaista peräkärryn, mökkilogon, vaikuttamisen ja etujen ajamisen väliltä. Näillä miettein käynnistimme 1980-luvulla ja siitä eteenpäin syntyneiden viikonlopun omakotiasumisen ympärillä.

Koolla oli vuosi sitten pilottiristeilyllä olleita ja ekakertalaisia. Joukossamme on kaikenlaista osaamista ja näkökulmaa, mikä on rikkaus.

Omakotiliiton toiminnanjohtaja ja järjestöpäällikkö olivat mukana, ja tämä ele on nuorille hyvin arvostettava asia. Heidän läsnäolostaan ja puheistaan tuli tunne välittämisestä nuorempaa sukupolvea kohtaan.

Liiton hallitukselle iso kiitos, että on nähty tärkeäksi erikseen tukea nuorempiin kohdistuvaa toimintaa. Toiveissa meillä on jatkoa ajatellen tasapuolisuus valtakunnallisiin tilaisuuksiin osallistumiseen matkakorvausten muodossa. Kiitokset myös paikallisyhdistyksille omavastuuosuuden sponsoroinnista.

Täytimme gallupia siitä, miten arvotamme yhdistysten tekemää työtä. Tärkeitä asioita, jotka alueellisesti hiukan eriävät. Sama kun ei välttämättä toimi Espoossa ja Lieksassa.

Saimme toisiltamme vertaistukea ja vaihdoimme kokemuksia niin yhdistys- kuin piiritasolla. Kuulimme toiminnanjohtajalta ajankohtaiset asiat, joiden parissa liitossa tehdään työtä pientaloasumisen saralla.

Osa meistä toimii nyt paikallisyhdistyksen hallituksessa, osa mahdollisesti tulevaisuudessa. Nuoret ovat toiminnan jatkumoa Omakotiliitolle ja elinvoimaa sen jäsenyhdistyksille.

On hyvä, että nuoria on mukana toiminnassa ja heitä toivotaan toimintaan, jossa suuret ikäluokat ovat pyörittäneet vuosikausia hallitusta ja muuta vapaaehtoistoimintaa. On olennaista pohtia, miten nuoret otetaan mukaan vastuuta jakamaan ja miten heidän panostaan arvostetaan niin, että nuoret myös saavat kehittää toimintaa.

Nuorilla on paljon annettavaa ja heillä on usein varttuneeseen väkeen nähden muun muassa asioiden hoidossa tarvittavia ja helpottavia digitaitoja.

Vaikka puhetta piisasi ohjelmaosuudenkin ulkopuolella runsaanlaisesti ja unet jäivät joillakin vähiin, teimme me myös muita järkeviä asioita. Osa porukasta reippaili ryhmänä geokätköilyn parissa. Tokihan me kaikki nautimme runsaista seisovista pöydistä, eli söimme hyvin.

Iloisin mielin lähdimme Katajanokalta kuka lähelle ja kuka kauemmas. Espoo-Vantaa-Mäntsälä-Lieksa-Rovaniemi, vain muutamia mainitakseni. Kaikilla uusia ajatuksia ja eväitä repuissamme.

Ensi vuoteen!

Mari Myllymäki, Vantaa, Korson Omakotiyhdistys