Yhdistysten uutiset ja tapahtumat

11.3.2021 12.00

Lapin koti- ja mökkiyhdistys tarjoaa digitalkkaripalvelua ja alennuksia tietotekniikasta

Lapin koti- ja mökkiyhdistyksen järjestämä kotitalkkaritoiminta laajeni kolme vuotta sitten digitalkkaritoimintaan. Palvelu käynnistettiin palkkatuen avustamana, jota saatiin ensimmäisen puolen vuoden ajan. Uusi palvelu otettiin yhdistyksen jäsenten ja talkkariasiakkaiden keskuudessa ilolla vastaan. Monet jäsenistä ja talkkariasiakkaista ovat senioreita ja tarvitsevat usein apua tietoteknisten laitteiden käytössä.

Reilu vuosi sitten yhdistys perusti digitalkkaritoiminnan innoittamana tietotekniikan uudelleenkäyttöön ja ekologiseen kiertotalouteen keskittyvän yrityksen Ecocom Oy:n. Ecocom tekee yhteistyötä sähkö- ja elektroniikkalaitteiden kierrätystä organisoivan valtakunnallisen Elker Oy:n kanssa sekä Lapin koulutuskeskus REDU:n kanssa, josta Ecocom saa motivoituneita työharjoittelijoita. Myös uusia yhteistyömuotoja paikallisten toimijoiden kanssa kartoitetaan.

Yhdistyksen ja yrityksen toiminta on noteerattu myös paikallisessa mediassa viime keväänä  kun tietokoneita huollettiin ja lahjoitettiin vähävaraisille perheille: https://www.lapinkansa.fi/digitalkkari-jari-kokko-huoltaa-kaytettyja-koneita/735517

Lapin koti- ja mökkiyhdistyksen jäsenet saavat Ecocomilta reilut alennukset palveluiden ja laitteiden hinnoista sekä ilmaista neuvontapalvelua toimiston aukioloaikoina. Toimistolla palvelevat huoltoteknikko Mikko Taipale sekä REDU:n työharjoittelija. Digitalkkarin ja kotitalkkarin kotikäynnit ovat yhdistyksen jäsenille edullisia, ja työn osuudesta saa kotitalousvähennyksen.

Yhdistyksen ja yrityksen toimitiloissa järjestetään kerran viikossa lasten tietokonekerho. Suunnitelmissa on aloittaa myös tietokonekerho senioreille, kun koronarajoitukset helpottavat. Seniorikerhon toteutusta suunnitellaan yhdessä paikallisen yrityksen KryJo Tek Oy:n kanssa. Lasten ja senioreiden tietokonekerhot tulevat olemaan Lapin koti- ja mökkiyhdistyksen jäsenille maksuttomia.

Tervetuloa käymään toimistolla! Yhdistyksen ja yrityksen verkkosivut ja yhteystiedot löydät osoitteista www.lomy.fi ja www.ecocom.fi.

Kuvassa työharjoittelija Juuso Ryynänen ja tietokonekerholainen Justus Oikkonen.