Yhdistysten uutiset ja tapahtumat

28.5.2024 10.48

Iittalaan puulajipuisto vireän yhteistyön tuloksena

Iittalassa Omakotiyhdistys koordinoi hanketta, jossa kylälle perustetaan puulajipuisto.

Puulajipuistohanke käynnistyi noin kaksi vuotta sitten ja työ konkretisoitui koko kylän istutustalkoisiin lauantaina 11.5. Erityistä hankkeessa on vahva yhteisöllisyys ja yhteistyö Hämeenlinnan kaupungin kanssa. Puistohankkeelle saatiin Leader-rahoitusta. Paikalliset asukkaat ovat antaneet talkootyön lisäksi merkittävän rahallisen tuen toteutukselle.

Puulajipuistohanke käynnistyi tarpeesta perustaa opetusmetsä Iittalan yhtenäiskoululle. Puistoon on istutettu 54 eri puulajia ja yhteensä 74 puuta. Koululla onkin ollut hankkeessa merkittävä rooli. Oppilaat ovat tuottaneet sisällöt puulajikuvauksiin puiston nettisivuille. Puiston nimi, Puuttala, on oppilaille järjestetyn nimikilpailun voittaja ja maadottaa puiston mainiosti osaksi Iittalaa.

Puiston kuulumisia voi seurata myös Facebookissa. Puulajipuisto sijaitsee Puupihantiellä, Google Mapsissa löytyy nimellä Puuttala. Tarkat koordinaatit: 61,0912640, 24,1260590

Puulajipuisto on liitetty osaksi Hämeenlinnan kaupungin laatimaa skeittipuiston maisemointisuunnitelmaa – osana uutta Iittalan ensimmäistä asukaspuistoa. Vireä yhteistyö poikii myös uusia ideoita, joita lähdetään toteuttamaan yhdessä ja tulevana syksynä, jolloin pidetään myös puiston viralliset avajaiset.