9.8.2022 9.27

Sähkön hinta on pilvissä – nyt on alennettava veroja

Omakotiliiton mielestä sähkön arvonlisäveron alentaminen olisi nopea ja tehokas tapa helpottaa pientaloasukkaiden asumiskustannusten taakkaa.

Sähkön hinta on moninkertaistunut erityisesti viimeisen 10 kuukauden aikana. Sähkön hinnasta joudutaan maksamaan sähköveron lisäksi arvonlisäveroa 24 prosenttia.

– Kun määräaikaisella sopimuksella sähkönhinta on jo viisinkertaistunut 5 sentistä/kWh lähes 25 senttiin/kWh, ovat valtion verotulot vastaavasti nousseet merkittävästi, toteaa Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander.

Omakotiliitto vaatii, että nyt on tarkistettava arvonlisäveron prosenttimäärä ja alennettava se viipymättä.

– Veroprosenttia voidaan vähentää merkittävästi, ja silti valtio säilyttäisi aiemman verotuoton. Omakotiliiton alustavien arvioiden mukaan veroa voitaisiin vähentää niin, että arvonlisävero olisi 8 prosenttia nykyisen 24 prosentin sijaan, esittää Omakotiliiton puheenjohtaja Ari Rehnfors. Tällä olisi useiden satojen eurojen vaikutus pientaloasukkaiden sähkölaskuun. Muutos tulisi viedä mahdollisimman pian eteenpäin, jotta vältytään talven pahimmilta hintavaikutuksilta kotitalouksille.

Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander kertoi eilen (8.8.2022) MTV3:n Kymmenen uutisten haastattelussa, että arvonlisäveron alentaminen olisi nyt nopea ja tehokas tapa helpottaa pientaloasukkaiden asumiskustannusten taakkaa, ja liitto on esittänyt asian eteenpäin viemistä valtiovarainministeriölle.

Katso lähetys (Marju Silanderin haastattelu kohdasta 2:35 alkaen): https://www.mtv.fi/sarja/kymmenen-uutiset-33001001003/ma-8-8-klo-22-porssisahko-kipusi-vuoden-ennatykseen-roimia-korotuksia-myos-loppuvuonna-1628368