Uutiset ja tiedotteet

18.12.2019 15.00

Vastaa kyselyyn talosi energiankäytöstä

Minkä verran osaat käyttää ja huoltaa talosi lämmitysjärjestelmiä? Oletko kiinnostunut lisäämään talosi energiatehokkuutta erilaisilla toimilla kuten lisäeristyksellä, ikkunoiden vaihdolla, lämpöpumpulla tai aurinkopaneeleilla? Vastaa Savonia-ammattikorkeakoulun kyselyyn.

Vastaa kyselyyn talosi energiankäytöstä ja laitteistojen käytettävyydestä. Tutkimuksessa keskitytään erityisesti siihen, kuinka asukkaat kokevat eri-ikäisten pientalojen energianhallintalaitteistojen käytön.

Lukuisia menetelmiä ja tuotteita on kehitetty rakennusten energianhallinnan tehostamiseksi. Uusien ratkaisujen käytettävyyttä pientaloissa ei kuitenkaan ole vielä tähän mennessä selvitetty tarkemmin. Teknisiin laitteistoihin liittyy aina vaativuudeltaan vaihtelevia käyttö- ja huoltotarpeita. Mikäli laitteistoja käytetään väärin, tai huoltotoimet laiminlyödään, on vaarana, että suunniteltuihin energiansäästömääriin ei päästä, ja rakennusten vaurioituminen on mahdollista.

Savonia-ammattikorkeakoulun Helppo talo -hankkeen tutkimuksessa perehdytään Suomen eri-ikäisten pienrakennusten energianhallintalaitteistojen käytettävyyteen. Hanke on Euroopan Aluekehitysrahaston rahoittama, ja rahoituksen hankkeelle on myöntänyt Pohjois-Savon liitto.

Vastaaminen vie aikaa kymmenisen minuuttia. Jokaisesta havainnosta on tutkimukselle arvokasta apua.

Pääset vastaamaan kyselyyn täällä.