13.10.2023 15.05

Varainsiirtoveroon uudistuksia

Esitys varainsiirtoveron alentamisesta on erittäin tervetullut uutinen, sanoo Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander.

Hallitus esitti 12.10.2023 varainsiirtoveroon uudistuksia. Kiinteistöjen varainsiirtoveroprosenttia esitetään alennettavaksi 4 prosentista 3 prosenttiin alkaen 12.10.2023. Myös asunto-osakeyhtiömuotoisten asuntojen vero laskee 2 prosentista 1,5 prosenttiin.

– Omakotiliiton yhtenä edunvalvonnan tavoitteena on ollut erityisesti kiinteistömuotoisen asuntokaupan varainsiirtoveron alentaminen tai poistaminen, kertoo Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander.

– Hallituksen eilen julkistama esitys varainsiirtoveron alentamisesta on erittäin tervetullut uutinen, Silander jatkaa.

Hallituksen esitykseen sisältyi myös ehdotus ensiasunnon ostajien varainsiirtoverovapauden poistosta 1.1.2024 alkaen.

Valtiovarainministeriön tiedote 12.10.2023: Hallituksen esitys: Varainsiirtoveroa lasketaan, ensiasunnon verovapaus poistuu