Uutiset ja tiedotteet

4.6.2020 9.02

Valokuitunen Omakotiliiton kumppaniksi – valokuituyhteyksien rakentaminen taajamiin saa lisää vauhtia

Valokuituverkkoja Suomen taajamiin rakentava Valokuitunen Oy on Omakotiliiton uusin kumppani. Valokuitusen tavoitteena on tuoda käytännössä rajaton nettiyhteys 200 000 omakoti- ja pientaloon lähivuosien aikana.

Valokuitunen on CapMan Infran ja Telia Companyn yhteisyritys, joka keskittyy taajamien pientaloalueiden kuiduttamiseen ympäri Suomen. Yritys suunnittelee sijoittavansa tulevina vuosina yhteensä 200–300 miljoonaa euroa uusien valokuituverkkojen rakentamiseen. Tällä hetkellä Valokuitusen verkko on 20 000 kotitalouden saatavilla, ja se tunnettiin aiemmin Telian Avoin Kuitu -nimellä.

”Tavoitteemme on tarjota valokuituyhteys 200 000 kotitalouteen ympäri Suomea. Maahamme tarvitaan lisää valokuituyhteyksiä, jotta myös taajamissa asuvat suomalaiset voivat opiskella, yrittää, tehdä etätöitä ja elää sujuvaa arkea. Yhdessä Omakotiliiton kanssa haluamme edistää pientaloalueiden hyviä yhteyksiä sekä niiden asukkaiden valinnanvaraa”, Valokuitusen vt. toimitusjohtaja Sanna Mutka sanoo.

”Nyt monien pientaloalueiden nettiyhteydet ovat täysin mobiiliverkkojen varassa. Datamäärien jatkuvasti kasvaessa on kuitenkin tärkeää muistaa, että vain valokuitu tarjoaa lähes rajattoman tiedonsiirtokapasiteetin myös tulevaisuudessa.”

Omakotiliiton kehityspäällikkö Katja Keränen näkee valokuidun tärkeänä vaihtoehtona pientaloasujalle.

”On kuluttajan etu, että tietoliikenteeseen on saatavilla muitakin teknologiavaihtoehtoja kuin mobiiliin perustuvia nettiliittymiä. Näin kilpailua syntyy toimijoiden lisäksi myös eri ratkaisujen välille, mikä edistää kuluttajahintojen pysymistä kohtuullisina”, Keränen korostaa.

Tänä vuonna Valokuitunen rakentaa uutta verkkoa Turun seudulla, Uudellamaalla ja pääkaupunkiseudulla. Lisäksi yhtiö kartoittaa parhaillaan laajamittaisesti kotitalouksien kiinnostusta valokuituyhteyden tilaamiseen erityisesti Lounais- ja Varsinais-Suomessa, Pirkanmaalla sekä Uudellamaalla. Valokuitunen aloittaa uuden verkon rakentamisen, jos alueella on valokuituyhteydelle riittävästi kysyntää.

”Valokuitu paitsi varmistaa arjen sujuvuuden, myös nostaa asuinalueen ja asunnon arvoa. Kuidun rakentamiseen liittyy aina töitä kaduilla, asiakkaidemme pihoilla ja kodeissa. Kehitämmekin jatkuvasti toimintatapojamme ja asiakaspalveluamme, jotta oman kuituyhteyden hankkiminen olisi kaikin puolin sujuvaa ja miellyttävää”, Sanna Mutka sanoo.

Pientaloasujan tietoliikenneyhteydet – miksi valokuitu? Ilmoittaudu mukaan valokuituaiheiseen webinaariimme 9.6.2020 klo 17–18

Tule mukaan kuuntelemaan, mitä jokaisen oman kiinteistönsä arvosta kiinnostuneen omakotiasujan on syytä tietää valokuidusta ja miten omakotiyhdistys voi vauhdittaa valokuidun tulemista alueelle.

Ilmoittaudu webinaarit-sivulla >>