Uutiset ja tiedotteet

14.12.2017 10.45

Toiminnanjohtaja Kaija Savolainen Aamu-tv:ssä: Sähkön siirtomaksut epäoikeudenmukaisia

Omakotiliiton toiminnanjohtaja Kaija Savolainen keskusteli torstaina 14.12. Ylen Aamu-tv:ssä sähkön siirtomaksuista yhdessä Helen Sähköverkon asiakaspalvelupäällikkö Petri Vihavaisen kanssa.

Suomessa on 1,1 miljoonaa pientaloa, joista noin puolet eli 500 000 taloa lämpenee sähköllä. Kotitalouksien sähkölasku muodostuu energiayhtiön määrittelemästä siirtomaksusta, energian osuudesta ja sähköverosta.

Sähkölämmitteisessä pientalossa sähköenergia on yksi merkittävimmistä asumiskuluista. Siirtomaksun kiinteän perusmaksun suuruuteen kuluttaja ei juurikaan itse voi vaikuttaa, ja lisäksi kuluttajat eri puolella Suomea ovat hyvin eriarvoisessa asemassa keskenään sähkön siirtomaksujen osalta.

‒ Esimerkiksi 120 neliöisen, 15 000 kWh kuluttavan omakotitalon pelkät siirtomaksun perusmaksut ovat Tampereen seudulla noin 40 euroa ja Kajaanissa noin 360 euroa vuodessa, Savolainen totesi.

Sähkön siirtomaksut ja verotus ovat nousseet merkittävästi viime vuosina. Kuluttajat kokevat, että sähköenergian kilpailutuksella saatava hyöty menetetään jatkuvasti kasvavien siirtomaksujen ja verotuksen takia.

‒ Asumiskustannukset kasvavat huomattavasti nopeammin kuin kuluttajien ansiotaso. Tämä johtaa hyvinkin vaikeisiin tilanteisiin kotitalouksissa, huomautti Savolainen keskustelussa.

Sähkölaskun siirtomaksuun tuodaan uutta teho-komponenttia perusmaksun ja kulutuksesta riippuvan maksun lisäksi. Tehomaksulla halutaan vähentää sähkön kulutushuippuja.  Savolaisen mielestä tehoon on hyvä kiinnittää huomioita, mutta uutena siirtolaskun maksukomponenttina teho on kuluttajille vaikea ymmärtää, sillä kuluttajat eivät tiedä omaa tehonkulutustaan tai kuinka siihen voi konkreettisesti vaikuttaa.

Maksu koskee etenkin sähkölämmitteisiä pientaloja, ja se on käytössä jo esimerkiksi Helsingissä ja tulossa Lahteen. Tehomaksu vaatii Savolaisen mukaan vielä paljon viestintää ja neuvontaa.

‒ Olennaista on myös saada sähkön siirtomaksun perusmaksu nollaan.

Katso Sähkölaskun anatomia -keskustelu Yle Areenasta osoitteesta https://areena.yle.fi/1-4311078

Lisätiedot:
Toiminnanjohtaja Kaija Savolainen