Uutiset ja tiedotteet

12.12.2019 14.00

Tilaa nuohous ajoissa ja tarkista hinta etukäteen

Omakotiliitto muistuttaa, että hinta kannattaa tiedustella aina ennen nuohouksen tilaamista. Hintatietojen näkyvyys ja vertailtavuus voivat auttaa hintoja pysymään kurissa.

Vuoden alussa uudistunut nuohouslaki on nostanut nuohouksen hintoja jonkin verran. Omakotiliiton kyselyssä 29 prosenttia vastaajista kertoi, että nuohouksen hinta oli noussut uudistuksen jälkeen hieman tai selvästi. Kustannukset pysyivät ennallaan 56 prosentilla. Vain 4 prosentilla nuohouksen hinta laski.

Usein nuohouksen hinta ei ollut selvillä nuohousta tilatessa. Omakotiliitto muistuttaakin, että hinta kannattaa tiedustella aina ennen nuohouksen tilaamista. Hintatietojen näkyvyys ja vertailtavuus voivat auttaa hintoja pysymään kurissa.

Kyselyyn vastaajilla yhden hormin ja tulisijan nuohouksen kustannus oli keskimäärin 50,20 euroa. Kustannus vaihteli 20 ja 150 euron välillä. Kahden hormin ja tulisijan nuohous maksoi keskimäärin 61,70 euroa.

Nuohouspalvelujen saatavuus on pysynyt hyvällä tasolla. 74 prosenttia vastaajista arvioi, että saatavuus on pysynyt ennallaan. 9 prosentin mielestä nuohouspalveluja on nyt tarjolla enemmän, kun taas 6 prosentin mielestä vähemmän.

Nuohotuissa kiinteistössä tulisijat olivat pääsääntöisesti kunnossa. Jonkin verran nuohouksen yhteydessä löytyi hormi- tai tulisijavaurioita sekä puutteita tikkaissa ja kattovarusteissa.

Vinkit nuohouksen tilaamiseen!

1. Tilaa nuohous hyvissä ajoin. Nuohoustyötä tehdään ympäri vuoden. Lämmityskauden alussa nuohous saattaa olla ruuhkautunut, ja muina vuoden aikoina palvelua paremmin saatavilla.
  2. Tarkista nuohouksen hinta ennen tilauspäätöstä.
  3. Tee kimppatilaus naapureiden kanssa yhdessä.

Pelastuslain nuohouspalveluja koskeva lainsäädäntö muuttui vuoden 2019 alussa. Käytännössä muutos tarkoitti piirinuohousjärjestelmän ja siihen liittyvän hintasääntelyn loppumista koko maassa viimeistään siirtymäajan jälkeen. Siirtymäaika päättyi kesäkuun lopussa. Kiinteistönomistajan tulee itse huolehtia nuohouksen tilaamisesta.  Vakituisessa käytössä olevan asunnon tulisijat tulee nuohota vuoden välein, ja vapaa-ajankäytössä olevien rakennusten tulisijat kolmen vuoden välein. Käyttämätöntä tulisijaa ja savuhormia ei tarvitse nuohota. Kolme vuotta käyttämättä ollut tulisija ja savuhormi on nuohottava ennen käyttöönottoa. Nuohoustyön suorittajalla tulee olla nuohoojan ammattitutkinto.

Nuohoustutkimuksen tulokset on saatu Omakotiliiton kyselystä, johon vastasi miltei 5000 kotitaloutta 234 eri kunnasta. Vajaassa 80 prosentissa kotitalouksista oli nuohottu tänä vuonna. Puolet vastaajista oli valinnut tutun nuohoojan tai varannut nuohouksen jo edellisen käynnin yhteydessä.