14.3.2023 15.30

Talojen remonttijärjestys uusiksi - EU-parlamentaarikot haluavat jopa suunniteltua tiukempia energiatehokkuustoimia

EU-parlamentti hyväksyi täysistunnossaan kantansa päivitettävään rakennusten energiatehokkuusdirektiiviin. Tämä tarkoittaa sitä, että enemmistö parlamentaarikoista halusi jopa EU-komission esitystä tiukempaa ilmastovastuun linjausta rakennuksille, myös asuinrakennuksille.

Jos parlamentin kanta tulisi direktiiviksi, se tarkoittaisi jopa 570 000 omakotitalon pakkoremonttia.

EU-parlamentti hyväksyi tänään 14.3.2023 täysistunnossaan kantansa päivitettävään rakennusten energiatehokkuusdirektiiviin.

Omakotiliitto kysyi Suomen europarlamentaarikoilta heidän kantaansa asiaan. Tähän mennessä vastauksen ovat antaneet Laura Huhtasaari, Henna Virkkunen, Elsi Katainen ja Mauri Pekkarinen, jotka eivät kannattaneet ITRE-valiokunnan ehdotusta.

Omakotiliitto on vaatinut lausunnoissaan, että pientaloasukkaille ei saa tulla kohtuuttomia velvoitteita.

Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander toteaa, että jos parlamentin kanta tulisi direktiiviksi, se tarkoittaisi jopa 570 000 omakotitalon pakkoremonttia. Tätä ei voi pitää mitenkään kohtuullisena, hän jatkaa.

"Pakkokeinot on väärä tapa saavuttaa ilmastotavoitteita. Ihmiset kyllä remontoivat, ja ovat jo remontoineetkin talojaan, kun se on teknisesti ja taloudellisesti järkevää."

Pahimmillaan talojen remontointisuunnitelmien järjestys menee uusiksi. Usein energiatehokkuutta on järkevää edistää muiden remonttien yhteydessä, ei erillisinä toimenpiteinä.

Seuraavaksi alkaa komission, neuvoston ja parlamentin kolmikantaneuvottelut, jonka aikana direktiivi saa lopullisen muotonsa.

Omakotiliitto jatkaa asiaan vaikuttamista pientaloasukkaiden puolesta. Jatkossa on ehdottomasti saatava aikaan järkevämpi vaatimustaso, kuten neuvoston kanta, jossa esitettiin keskimääräisiä vaatimuksia koko rakennuskannalle, eikä yksittäisille rakennuksille.

Aiheesta lisää: