9.6.2022 13.00

Selkeä Suomen linja jatkuu: uudessa rakennusten energiatehokkuusdirektiivissä ongelmia

Eduskunnan suuri valiokunta antoi eilen oman lausuntonsa EU-komission esityksestä uudeksi rakennusten energiatehokkuusdirektiiviksi. Lausunto on linjassa aiempien valiokuntalausuntojen ja valtioneuvoston kannan kanssa. Myös sidosryhmät, kuten Omakotiliitto on ajanut vahvasti sitä, että EU-tasolla ei saa päättää liian yksityiskohtaisista asioista. Jäsenmaat pystyvät ratkaisemaan parhaat tavat ja keinot saavuttaa EU:n ilmastotavoitteet kansallisella päätöksenteolla.

Omakotiliitto on tuonut koko ajan vahvasti esille, että kyseessä olisi merkittäviä vaikutuksia monen yksityishenkilön asemaan. Direktiiviesityksen mukaan jäsenvaltioiden tulisi velvoittaa rakennusten omistajia korjaamaan olemassa olevia rakennuksia tiettyyn energialuokkaan tiettyyn määräaikaan mennessä ilman rakennuksen omistajan hyväksyntää tai muuta rakennuksen korjaustarvetta.

– On erittäin tärkeää, että suuri valiokunta lausui vahvasti ja samalla linjalla koskien olemassa olevien rakennusten energiatehokkuuden direktiiviesityksen pakkovaatimuksen ongelmiin, toteaa Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander.

Valiokunta katsoo, että esitetty malli ei ole tarkoituksenmukainen malli olemassa olevan rakennuskannan energiatehokkuuden edistämiseen. Lausunnossa suhtauduttiin kriittisesti energiatehokkuuden vähimmäistasojen asettamiseen sidottuna komission antamaan tasoon ja aikatauluun.

Suuri valiokunta kiinnitti huomiota samaan asiaan, jonka perustuslakivaliokunta nosti esille lausunnossaan viime viikolla. Direktiiviehdotus näyttää mahdollistavan puuttumisen olemassa olevien rakennusten yksityisten omistajien omaisuuden suojaan tavalla, joka muodostuu perusoikeusrajoitusten oikeasuhtaisuusvaatimusten kannalta ongelmalliseksi.

– Tämä on merkittävä kannanotto yksityishenkilöiden ja pientalo-omistajien puolesta, jatkaa Silander. Kuten lausunnon lopussa todetaan, EU-tasolla tulisi säätää vain kansallisten rakennusten perusparannussuunnitelmien yleisistä puitteista ja tavoitteista, mutta ei jäsenvaltioiden rakennuskannan pakollisesta korjaamisesta. Tämän asian suuri valiokunta nosti jo itse maaliskuussa antaessaan mietintönsä toissijaisuusperiaatteen vastaisuudesta.

Linkki suuren valiokunnan lausuntoon: https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Lausunto/Sivut/SuVL_10+2022.aspx