23.12.2022 12.07

Sähkötukimuodoissa huomioitava paremmin kotitalouden käytettävissä olevat tuet

Omakotiliitto pitää hallituksen eilen linjaamia lisätoimia oikeansuuntaisina, jotka kohdistuvat nyt marras-joulukuussa syntyviin korkeisiin sähkökuluihin. Hallituksen aiemmin päättämät toimet, kuten sähkövähennys ja -tuki lasketaan ensi vuoden sähkölaskujen perusteella.

– Nämä näyttävät oikeamman suuntaisilta. Näin saataisiin tukea väliinputoajille, joista meillä on ollut huoli, Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander sanoo.

Omakotiliitto pitää tärkeänä, että tukimuodoissa huomioitaisiin paremmin kotitalouden käytettävissä olevat tuet, jotta ne kohdistuisivat erityisesti pieni- ja keskituloisille kotitalouksille. Kuluttajille on saatava pidempijaksoisesti sähkön hinta taas kohtuulliselle tasolle, ja tähän kannattaa myös jatkaa hintakattovalmistelua, joita on käytössä jo 20 Euroopan maassa.

MTV uutiset 22.12.2022: Kertakorvaus sähkölaskusta voi olla jopa 2 800 euroa – katso, kuinka paljon keskimääräinen omakotiasuja voi saada tukea