19.7.2024 15.00

Sähkönsiirtohinnat nousevat, Omakotiliitto seuraa tilannetta huolestuneena

Monet sähkönsiirtoyhtiöt ovat hiljattain nostaneet tai ovat aikeissa nostaa sähkönsiirron hintoja. Korotukset koskevat HS:n mukaan yli miljoonaa suomalaista. Omakotiliitto jatkaa pitkäjänteistä vaikuttamistyötään sähkönsiirtohintojen hillitsemiseksi.

Useat sähkön siirrosta vastaavat yhtiöt, niiden joukossa Elenia ja Caruna, ovat nostaneet tai nostamassa sähkön siirtohintoja tänä vuonna. Caruna kertoo nostavansa hintojaan omakoti- tai rivitalossa asuvan kohdalla keskimäärin 2,06 euroa ja sähkölämmitteisessä omakotitalossa asuvan kohdalla keskimäärin 4,24 euroa kuukaudessa. Caruna on Suomen suurin sähköverkkoyhtiö, joka toimii pääosin haja-asutusalueilla eri puolilla Suomea. Asiakkaita on noin 492 000.

Elenia puolestaan nostaa verollisia hintojaan nousevat keskimäärin noin 3,5 % ilman arvonlisäveron korotusta. Asiakasmäärältään Suomen toiseksi suurimmassa sähkönsiirtoyhtiössä on noin 440 000 asiakasta.

Myös monet muut pienemmät sähköyhtiöt ovat nostaneet tai nostamassa siirtomaksuja. Yhtiöt perustelevat hintojen korotusta pääosin investoinneilla ja yleisen hintatason nousulla. Yhteensä siirtohintojen nousu koskee Helsingin Sanomien mukaan yli miljoonaa suomalaista.

Omakotiliitto jatkaa sitkeää vaikuttamistyötä

Omakotiliitto on seurannut vuosia sähkönsiirtohintojen tilannetta. Siirtohinnat muodostavat yhä kasvavan osan asumiskustannuksista etenkin pientaloasukkaille. Erityisen ikävästi siirtohintojen nousu osuu talonsa sähköllä lämmittäviin, mutta nykyisin myös yhä enemmän lämpöpumppujen käyttäjiin, jotka käyttävät lisäksi paljon sähköä. Myös esimerkiksi öljylämmityksestä luopuvat omakotitalot siirtyvät pääosin sähkön käyttäjiksi ja valitsevat lämpöpumppuja.

Omakotiliitto vertaili sähköyhtiöiden siirtohintoja toukokuussa. Hinnoissa on lähes kymmenkertaisia eroja eri yhtiöiden välillä. Tarkasteltaessa kymmenen vuoden ajanjaksoa on sähkön siirtohinnan nousuvauhti kiihtynyt viime vuosina, käy ilmi Helsingin Sanomien artikkelista.

Omakotiliiton huolena on ollut viimeisen kahdeksan vuoden ajan Energiaviraston valvontamallin mahdollistamat ylimääräiset ja perusteettomat kustannukset kuluttajille, ja vaikuttamistyö on tuottanut tulosta.

”Omakotiliitto on vaatinut kohtuullisempia sähkönsiirtomaksuja pientalo- ja vapaa-ajan asukkaille ja vaikuttanut siten merkittävästi siirtomaksuihin. Esimerkiksi vuonna 2021 Omakotiliiton kansalaisaloitteen perusteella tehtiin eduskunnassa lainsäädäntömuutos, jonka ansiosta sähkön jakeluverkkomaksujen korotusten enimmäismäärää laskettiin 15:sta 8 prosenttiin vuodessa. Nyt vuoden alusta voimaan tullut valvontamalli puolestaan hillitsee tuottopohjan arvonnousua, jonka pitäisi hillitä siirtomaksuja", kertaa Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander.

"Työmme sähkönsiirtohintojen alentamiseksi jatkuu, sillä monopoliyhtiöiden tuoton takaava valvontamalli on vieläkin liian runsaskätinen", toteaa Omakotiliiton puheenjohtaja Ari Rehnfors. "Vuoden 2021 jälkeen tapahtui pieni hintojen nousun hidastuminen, mutta viime vuosina hinnat näyttävät taas nousevan kiihtyvällä nousutahdilla. Joudumme odottamaan, tuleeko tämä uusi valvontamalli todella hillitsemään siirtohintojen nousua ja jos, niin koska tämä näkyy hinnoissa?"