Uutiset ja tiedotteet

21.1.2021 10.30

Sähkönsiirron kansalaisaloite luovutettiin eduskuntaan

Omakotiliiton toiminnanjohtaja Janne Tähtikunnas ja puheenjohtaja Ari Rehnfors luovuttivat sähkön siirtomaksujen hillitsemiseen tähtäävän kansalaisaloitteen eduskuntaan 21.1.2021.

Eduskunnan apulaispääsihteeri Timo Tuovinen otti vastaan Janne Tähtikunnaksen ja Ari Rehnforsin luovuttaman kansalaisaloitteen.

Reilut 52 000 kansalaisaloitteen kannattajaa katsoo nyt toiveikkaasti eduskunnan suuntaan, jotta kohtuuttomiksi kasvaneet sähkönsiirtomaksut ja jakeluverkkoyhtiöiden ylisuuret voitot saadaan kuriin.

Eduskunta käsittelee esitystä sähkömarkkinalaiksi 3.2.2021 alkavalla kevätkaudella. Omakotiliiton kansalaisaloitteella on hyvä ajoitus, sillä se päässee eduskunnan käsiteltäväksi samaan aikaan kuin hallituksen esitys, Tähtikunnas toivoo. Hallituksen esitystä ei ole vielä julkistettu, joten on epäselvää, miten se eroaa kansalaisaloitteen lakialoitteesta.

Kansalaisaloite sähkönsiirtomaksujen hillitsemiseksi käynnistyi  7.10.2020 ja lähti heti hurjaan vauhtiin. Eduskuntaan etenemiseen vaadittavat 50 000 kannatusilmoitusta tuli täyteen seitsemässä viikossa. Yhteensä kannatusilmoituksia kertyi 52 219 reilussa kahdessa kuukaudessa.

Eduskunta voi hyväksyä Omakotiliiton kansalaisaloitteen sellaisenaan, sillä se on suora lakiesitys. Aloitteessa velvoitetaan yhtiöt kohtuullistamaan tuottojaan sekä tekemään kustannustehokkaita investointeja. Aloite ei puutu Energiaviraston itsenäiseen toimivaltaan vaan pyrkii muuttamaan lainsäädäntöä, joka ohjaa viraston toimintaa.

Lisätietoja:

Suomen Omakotiliitto