Uutiset ja tiedotteet

13.11.2023 15.37

Sähkön jakeluverkkoyhtiöiden valvonta kehittyy

Omakotiliitto lausui Energiaviraston esityksestä sähkön jakeluverkkoyhtiöiden valvontamenetelmistä. Tulevan kahdeksan vuoden valvontamalli on kehittynyt aiempaa kustannusvastaavampaan suuntaan. Omakotiliitto on tehnyt pitkäjänteistä vaikuttamistyötä sähkön siirtohintoihin ja vaatii kuluttajien aseman vahvistamista.

Omakotiliitto jätti 10.11.2023 lausunnon Energiaviraston vahvistuspäätösluonnoksesta sähkön jakeluverkkoyhtiöiden valvontamenetelmiksi 2024–2027 ja 2028–2031 tuoden esille pientalo- ja vapaa-ajan asukkaiden näkökulman asiaan.

Omakotiliitto vaati kuluttajien aseman vahvistamista ja EU:n lainsäädännön noudattamista.

Sähkön sisämarkkinadirektiivin (2019/944/EU) johdantokappaleen kohdan 4 mukaan energiaunionin keskiössä ovat kansalaiset, jotka sitoutuvat energiajärjestelmän muutokseen, saavat uusista teknologioista hyötyä energialaskujensa pienentyessä ja osallistuvat aktiivisesti markkinoiden toimintaan. Heikossa asemassa olevia kuluttajia suojellaan.

Lausunnossaan Omakotiliitto totesi, että valvontamallissa on otettu paremmin huomioon työ- ja elinkeinoministeriön asettaman akateemisen työryhmän lausunnon kehittämisehdotuksia, tosin kehittämistä on edelleen. Kehittämistyötä tulee ehdottomasti jatkaa työryhmän esitysten perusteella.

"Valvontamallia on muutettu kustannusvastaavampaan suuntaan", toteaa Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander.

Liitto ihmettelee kuitenkin, ettei vieläkään siirrytä käyttämään yritysten tilinpäätösten lukuja, joita muut viranomaiset, esimerkiksi verottaja, käyttävät.

"On hyvä, että Energiavirasto on siirtynyt käyttämään avointa lausuntopalvelu.fi -kanavaa kuulemisissaan", jatkaa Silander.

"Sen myötä on nyt kaikkien nähtävissä muun muassa energia-alan toimijoiden näkemykset valvontamalliin sekä se, että valvontaan kohdistuu laajaa vaikuttamista."

Omakotiliitto muistuttaa, että Energiavirasto on kansallinen riippumaton sääntelyviranomainen ja valvoja, jonka tulee huolehtia jatkossa entistä vahvemmin erityisesti heikommassa asemassa olevien kuluttajien suojelusta. Valvonnassa tulee huolehtia siitä, että jakeluverkkoyhtiöt eivät peri ylihintaa kuluttaja-asiakkailta eikä käytä monopoliasemaansa väärin.