Uutiset ja tiedotteet

31.1.2023 11.18

ROTI Rakennetun omaisuuden tila -raportti on julkaistu

Pandemian aikana on investoitu paljon asumiseen. Energiatehokkuus on parantunut nopeasti ja lämmityksessä siirtyminen pois polttoon perustuvasta lämmityksestä on jatkunut. Samoin sähkön pientuotannon määrä on kasvanut. Toisaalta remontoinnin kustannustason ja lainankorkojen nousu hidastavat pientalojen parannuksien toteutusta.

ROTI Rakennetun omaisuuden tila -raportissa asiantuntijaryhmät ovat tarkastelleet rakennetun ympäristön tilaa ja tulevaisuuden tarpeita viidessä eri paneelissa. Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander osallistui Rakennukset-asiantuntijaryhmän toimintaan.

1. Rakennukset
  2. Liikenneverkot
  3. Yhdyskuntatekniikka
  4. Koulutus ja kehitys
  5. Arkkitehtuuri, suunnittelu, muotoilu ja taide

Ensimmäinen ROTI ilmestyi vuonna 2007 ja siitä lähtien se on ilmestynyt joka toinen vuosi.

Raportin mukaan pandemian aikana on investoitu paljon asumiseen. Energiatehokkuus on parantunut nopeasti ja lämmityksessä siirtyminen pois polttoon perustuvasta lämmityksestä on jatkunut. Samoin sähkön pientuotannon määrä on kasvanut. Toisaalta remontoinnin kustannustason ja lainankorkojen nousu hidastavat pientalojen parannuksien toteutusta.

”Oli hyvä tieto, että omakotitalojen osalta korjaustoimia on tehty riittävästi 2015 tarpeeseen nähden. Yhtenä huolena puolestaan nostaisin vesihuollon korjausvelan. Omakotiliiton vuosittain toteuttamasta kunta ja aluekohtaisista asumiskustannusten vertailusta tulee jo nyt esiin asukkaille yllättävät ja rajutkin kustannusmuutokset, jos vesihuollon investointeihin ei ole varauduttu pitkällä aikavälillä”, toteaa Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander.

Voit tutustua ROTI 2023 -raporttiin tästä: https://www.ril.fi/fi/alan-kehitys/roti-2023.html

Rakennettu ympäristö ei ole vain rakennuksia tai viherympäristöä, vaan rakennetun ympäristön tehtävä on myös luoda merkitystä ja elämyksiä.