Uutiset ja tiedotteet

19.4.2022 16.02

RIL ry:n Tulisijan valinta-ja käyttöopas - puolueetonta infoa tulisijan valinnasta ja käytöstä

Maksuton tulisijan valinta- ja käyttöopas auttaa tulisijan ja savupiipun valinnassa sekä käytössä. Oppaan pääpaino on paloturvallisuudessa.

Etenkin kuluttajille suunnatun, ladattavan oppaan on kustantanut puolueetonta rakennusalan asiantuntijatietoa tuottava RIL ry. Oppaan julkaisu pelkästään sähköisessä muodossa varmistaa ajan tasalla pysymisen ja helpon päivittämisen. Oppaasta onkin valmistunut juuri sen 2. painos, jossa on huomioitu mm. vuoden 2022 alusta voimaan tullut Ekosuunnitteluasetus.

”Tulisija-savupiippuyhdistelmä on merkittävä riskitekijä paloturvallisuudelle. Niistä aiheutuu vuosittain noin
1 000 tulipaloa. Valtaosa näistä paloista olisi estettävissä, jos toimittaisiin määräysten ja ohjeiden mukaisesti.
Tämän vuoksi onkin tärkeää, että riskitekijät tunnistetaan ennalta, viimeistään hankintavaiheessa”, RILin
tekninen johtaja, Pekka Talaskivi sanoo.

Tulisijan valinta- ja käyttöoppaassa kuvataan keskeisimmät rakentamis- ja paloturvallisuusmääräykset ja
ohjeet. Niillä varmistetaan, että suunnittelun perusasiat ovat kunnossa ja mietinnässä oleva tulisijasavupiippuyhdistelmä vastaa varmasti tulevaa tarvetta.

Muita oppaan keskeisiä teemoja ovat:
  • huomioon otettavat seikat valittaessa tulisijaa ja savupiippua uudis- tai korjauskohteeseen
  • paloturvallisuuden kannalta kriittiset kohdat, kuten suojaetäisyydet ja läpiviennit
  • tulisijan ja savupiipun asentaminen, käyttö ja huolto sekä
  • päästöt sekä vaikutus lämmitykseen ja ilmastointiin.

TUKESin roolin myötä oppaassa käsitellään myös eri toimijoiden vastuita ja CE-merkintään liittyvää
dokumentointia.

”RILin Tulisijan valinta- ja käyttöopas sisältää selkokielisiä ohjeita tyypillisten paloturvallisuusriskien
välttämiseksi”, oppaan päätoimittaja, Industria Oy:n Jari Valtonen kertoo.

Mukana oppaan sisällön suunnittelussa on ollut laaja asiantuntijayhteisö. Lisäksi opashankkeessa ovat
mukana kaikki Suomen merkittävät rautakauppaketjut kuten Kesko, S-ryhmä, Stark, Bauhaus, Taloonyhtiöt, Netrauta, Carlson, Hankkija ja Hartman Rauta.

Hanketta ovat rahoittaneet Palosuojelurahasto, ympäristöministeriö, TUKES, Nuohousalan keskusliitto, RIL ry
sekä merkittävä joukko toimialan yrityksiä, jotka löytyvät oppaan yrityshakemistosta.

Lataa opas tästä tai kuvaa klikkaamalla.