14.4.2022 11.52

Rakentamislain valmistelussa ei huomioida sidosryhmiä

Ympäristöministeriö julkaisi yli 400-sivuisen lakipaketin kaksi päivää ennen kuulemista. Lakipaketti on uudelleen valmisteltu jakamalla syksyllä lausunnolla ollut kaavoitus- ja rakentamislaki kahteen osaan. Rakentamislain valmistelussa ei tulla kuulemaan tosiasiallisesti sidosryhmiä. Näillä näkymin lakiluonnos etenee eduskuntaan kokonaan ilman lausuntokierrosta.

Omakotiliitto osallistui eilen (13.4.) Ympäristöministeriön sidosryhmille tarkoitettuun avoimeen etäkuulemistilaisuuteen, jossa esiteltiin lyhyesti hallituksen uusi esitys rakentamislaiksi. Osallistujia oli lähes 500. Tilaisuus kutsuttiin koolle kahden päivän varoitusajalla, 11.4.2022, jolloin myös kuulemistilaisuudessa esitelty lakiaineisto julkaistiin.

Esitys sai sidosryhmiltä murskaavan palautteen. - Kahden päivän tutustumisaika ei ole riittävä aika tutustua erittäin laajaan, yli 400-sivuiseen lakiesitykseen, totesi myös Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander puheenvuorossaan.

Omakotiliitto toi esille muutamia esimerkkejä epäselvistä kohdista. Ne koskivat päävastuullista toteuttajan nimeämistä, purkulupia ja energiatehokkuutta parantavien korjausten lupavaatimuksia.

Tilaisuudessa tuotiin selvästi esille vakava huoli huolellisen ja hyvän hallintotavan mukaisesta lakivalmistelusta. Kuulijat toivat esille puutteet tosiasiallisesta kuulemisesta ja tasapuolisesta osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudesta lain valmisteluun.

Viime vuoden lopussa lausuntokierroksella ollut esitys uudeksi kaavoitus- ja rakentamislaiksi (nykyisin maankäyttö- ja rakennuslaki) muuttui matkan varrella esitykseksi rakentamislaista ja uudesta alueidenkäyttölaista, jonka valmistelua on tarkoitus jatkaa myöhemmin. Nimenmuutoksen lisäksi kyseessä on täysin uusi versio rakentamislakiluonnoksesta verrattuna syksyn lausuntokierroksella olleeseen luonnokseen. Kuulijat peräänkuuluttivat, onko tässä ajassa ehditty arvioimaan lain jakamisen vaikutuksia. Lakiuudistus tulee vaikuttamaan myös noin 20 muuhun lakiin, joten kokonaisuus on erittäin laaja.

Osallistujat vaativat uutta lausuntokierrosta lakiesityksen johdosta, ja tähän vaatimukseen myös Omakotiliitto yhtyi. - Tarvitaan tosiasiallisesti riittävästi aikaa perehtyä laajaan jatkovalmisteltuun aineistoon ja antaa luonnoksesta kirjallinen lausunto, sanoo Silander.

Liite: Omakotiliiton kirjallinen palaute koskien 13.4.2022 pika-aikataululla järjestettyä Ympäristöministeriön kuulemistilaisuutta