Uutiset ja tiedotteet

31.3.2023 8.20

Puutarha ilahduttaa, kodissa tuulahduksia mummolasta - Kevätmessuilta inspiroiva varaslähtö kevääseen

Puutarhanhoito tekee ihmiselle hyvää, ja 80 prosenttia suomalaisista puuhaileekin pihan tai viherkasvien parissa. Kotiin lainataan sävyjä nyt jäätelökojusta ja 1960-70-luvuilta. Kevätmessuilla esitellään puutarhan, remontoinnin ja sisustuksen tuoreimmat tuulahdukset.

Yhtä varmasti kuin kevät lopulta takatalvien jälkeen saapuu, alkaa monen viherpeukalo kaivata multaa kynsien alle. Kevätmessuilla Helsingin Messukeskuksessa saa pitkän viikonlopun ajan tuoksutella värikästä kukkaloistoa ja hypistellä siemenpusseja.

Messuilla korostuu puutarhan rauhoittava ja hyvää tekevä voima. Tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaisista noin 80 prosenttia puuhailee pihoilla, puutarhoilla tai sisäkasvien parissa. Erityisesti kiinnostus hyötyviljelyyn ja omavaraisuuteen on lisääntynyt.

Puutarhainspiraation lisäksi on paljon nähtävää ja kuunneltavaa remontoijille ja sisustajille. Tietoa on tarjolla esimerkiksi ajankohtaisiin energiaremontteihin. Sisustusneuvontaa saa ilmaiseksi koko messujen ajan. Sisustusideoita esitellään messuille rakennetussa trendikodissa, jossa näkyy tuulahduksia mummoloista ja retrovärejä, mutta toisaalta myös hotellimainen makuuhuone ja modernia teknologiaa. Iloisia värejä lainataan jäätelökojun tarjonnasta.

Omakotiliiton osastolla neuvojamme antavat maksutta piha-, laki- ja rakennusneuvontaa. Tuttuun tapaan osastollamme voi nikkaroida valmiiksi sahatuista kappaleista linnunpöntön kotiin vietäväksi. Aiempaa kokemusta ei tarvita, vapaaehtoiset yhdistysaktiivimme auttavat.

Katso lisätietoa ohjelmastamme alta ja antaudu messutunnelmien vietäväksi kuvien avulla!

Oletko jo jäsen?

Jäsenkortillasi pääset messuille kaksi yhden hinnalla.

Suomen suurin puutarhanhoidon, rakentamisen, remontoinnin ja piensisustamisen Kevätmessut-tapahtumakokonaisuus aloittaa kevään Helsingin Messukeskuksessa 30.3.–2.4.2023. Uudistunut tapahtuma tarjoaa kaiken asumiseen, kotiin ja mökkeilyyn – tonteista taloihin ja mökkeihin ja kukista koneisiin. Samanaikaisesti järjestetään nyt myös Lähiruoka & luomu -messut, Golfmessut ja OutdoorExpo.

Tule & kysy! Neuvontaa Omakotiliiton osastolla 7g140

•    To klo 10-18 Lakineuvontaa

•    To klo 10-16.30 Pihaneuvontaa

•    To klo 10-18.00 Rakennusneuvontaa

•    Pe klo 10-18 Lakineuvontaa

•    Pe klo 15.30-18 Pihaneuvontaa

•    Pe klo 10-18 Rakennusneuvontaa

•    La klo 10-18 Lakineuvontaa

•    La klo 10-18 Pihaneuvontaa

•    La klo 10-18 Rakennusneuvontaa

•    Su klo 10-17 Lakineuvontaa

•    Su klo 10-17 Pihaneuvontaa

•    Su klo 10-17 Rakennusneuvontaa

Kiinnostavia keskusteluita – Omakotiliiton ohjelmaa messuilla

Paneelikeskustelu: Kuinka mökkeilijät ovat selvinneet energiakriisistä? Kevätlava 31.3. klo 12–12.30. Paneelissa keskustellaan energiakriisin vaikutusten lisäksi mökkeilyn hiilijalanjäljestä, mistä se koostuu ja kuinka siihen voi vaikuttaa.

Miten vaalit mökkisi kuntoa? Kevätlava 31.3.2023 14.30-15. Vapaa-ajan asukkaiden liiton puheenjohtaja Tapio Tervo valottaa tietoiskussaan vinkit mökin huoltoon ja ylläpitoon.

Onnistuneen asuntokaupan ABC – näin elämäsi kauppa ei vie yöuniasi Trendilava 31.3. klo 15–15.45 ja 1.4. klo 11–11.45. Omakotiliiton neuvontalakimies valistaa kauppakirjan merkityksestä ja pätevästä sisällöstä onnistuneessa asuntokaupassa. Paneelissa paljastetaan mistä tunnistat tolkun kuntotarkastajan ja millainen on hyödyllinen kuntotarkastus. Kuulet myös kiinteistövälittäjän vinkit asuntounelman saavuttamiseen.

Omakotiliiton eduskuntavaalipaneeli: Mitä kansanedustajaehdokkaat lupaavat pientaloasukkaille? Kevätlava 1.4. klo 14–15. Nousevatko kulut, lisääntyykö sääntely? Kysymme kansanedustajaehdokkailta mm. energiamaksuista, kiinteistöverotuksesta, kaavoituksesta ja EU-sääntelyn soveltamisesta.

Kuvat Henna-Kaisa Sivonen