27.9.2019 10.25

Puulämmitystä tehokkaasti ja vähäpäästöisesti -seminaari Jyväskylässä 11.10.2019

Asiantuntijat kertovat muun muassa siitä, mitä puulämmitys tänä päivänä Suomessa on, mitä savukaasumittaukset kertovat sekä siitä, millaisia ovat pienkattiloiden päästöt ja niihin vaikuttavat tekijät.

Aika: 11.10.2019, klo 10.00-12.00

Paikka: Auditorio Wivi, Messukeskus Paviljonki, Lutakonaukio 12 (ent. Messukatu), Jyväskylä

Puulämmitys on Suomessa edelleen tärkeä lämmitystapa. Puulämmityksen päästöjä voi alentaa ja energiatehokkuutta parantaa, mutta nykyinen noin 220 000 puukattilan kanta on kirjava. Miten nykyisten kattiloiden tehokkuutta voi lisätä? Onko uusi kattila ratkaisu? Minkälaista neuvontaa on jo tehty?

KoneAgria 2019 -messujen yhteydessä perjantaina 11.10. järjestettävässä seminaarissa asiantuntijat kertovat muun muassa siitä, mitä puulämmitys tänä päivänä Suomessa on, mitä savukaasumittaukset kertovat sekä siitä, millaisia ovat pienkattiloiden päästöt ja niihin vaikuttavat tekijät. Tilaisuuden päätteeksi järjestettävässä paneelikeskustelussa kysymme, mitkä ovat parhaita käytäntöjä tehokkaan ja vähäpäästöisen puulämmityksen edistämiseksi.

Seminaari on suunnattu rakennus- ja ympäristötarkastajille, isännöitsijöille, puu- ja energianeuvojille, metsä- ja maatilayrittäjille sekä muille puulämmityksestä kiinnostuneille.

Mukaan mahtuu 100 osallistujaa. Ilmoittautuminen viimeistään 8.10.2019.
Tilaisuuteen on KoneAgrian kävijöille vapaa pääsy.
Ilmoittaudu tästä ja kerro, tarvitsetko myös messulipun:

ILMOITTAUDU TÄSTÄ

Seminaarin järjestävät yhteistyössä Bioenergia ry, Hämeen ammattikorkeakoulu, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Karelia-ammattikorkeakoulu, Laatukattila Oy, Lämmitysenergia Yhdistys ry, Motiva Oy, Nuohousalan Keskusliitto ry, Suomen Omakotiliitto ry sekä ympäristöministeriö, ja se on osa valtakunnallista biokattiloiden energiatehokkuusohjelmaa (Kutteri II).

Motiva Oy
asiantuntija Kirsi-Maaria Forssell
puh. (09) 6122 5026, kirsi-maaria.forssell@motiva.fi

Lisätietoja: Tehokkaasti puulla

Kahvi ja ilmoittautuminen

Tilaisuuden avaus
Asiantuntija Kirsi-Maaria Forssell, Motiva Oy

Mitä puulämmitys tänä päivänä Suomessa on?
Toimialapäällikkö Hannes Tuohiniitty, Bioenergia ry

Mitä savukaasumittaukset kertovat
Toimitusjohtaja Hannu Murtokare, Nuohousalan keskusliitto ry

Pienkattiloiden päästöt ja niihin vaikuttavat tekijät
Apulaisprofessori Olli Sippula, Itä-Suomen yliopisto

Paneelikeskustelu: Mitkä ovat parhaita käytäntöjä tehokkaan ja vähäpäästöisen puulämmityksen edistämiseksi?
Paneelikeskustelun vetää Hannes Tuohiniitty, Bioenergia ry

Yhteenveto ja päätössanat

Päivän puheenjohtajana toimii Hannariina HonkanenJyväskylän ammattikorkeakoulu (JAMK)