8.3.2019 14.00

Puukattilalämmittäjän huoltokirja lämmittäjän avuksi

Huolellinen käyttö, kuivan puun polttaminen ja huoltotoimenpiteet varmistavat puhtaan puun polton.

Puukattilalämmittäjän huoltokirjaSuomessa on jo merkittävä määrä biokattiloita, reilusti yli 200 000. Näistä valtaosa on kiinteistöjen pilkekattiloita, joissa poltetaan klapeja. Omakotiliitto on julkaissut puukattilalämmittäjän huoltokirjan, joka on työkalu lämmittäjille kattilan kunnossapidon tueksi.

Hyvä huolto pidentää laitteen elinkaarta, ja puhdas kattila vaatii myös vähemmän polttoainetta. Esimerkiksi jo yhden millimetrin paksuinen nokikerros lisää polttoaineen kulutusta 2–3 kg lämmityskertaa kohti. Hyvällä huolenpidolla lämmittäjä saa siis selvää säästöä.

Huoltokirja tukee kattilan ja siihen liittyvän lämmitysjärjestelmän oikea-aikaista huoltoa ja kunnossapitoa. Huoltokirjasta löytyy tilaa omien huoltotoimenpiteiden muistiin merkitsemiseen, nuohouspäiväkirja, kunnossapitosuunnitelma sekä neuvoja kattilan puhdistamiseen, polttopuiden tekoon ja varastointiin sekä kattilan tehokkuuden parantamiseen.

Huoltokirjassa muistutetaan, miten lämmittäjä varmistaa puiden mahdollisimman puhtaan palamisen. Nuohouksen lisäksi myös itse tehty säännöllinen puhdistaminen parantaa kattilan toimintaa. Lämmityksessä tulee käyttää vain puhdasta ja kuivaa puuta, roskat on tarkoitettu kierrätykseen. Palaminen tarvitsee myös sopivan määrän ilmaa. Liian pieni ilmamäärä aiheuttaa enemmän haitallisia päästöjä. Liian suurella ilmamäärällä taas lämpöä menee hukkaan.

”Kannustamme kaikkia pienpuunpolttajia huomioimaan puunpoltossa oman lähiympäristön. Oikeanlaisella lämmityskattilan käytöllä säästyy myös polttoainetta ja rahaa. Omakotiliitto on toteuttanut puukattilalämmittäjän huoltokirjan työkaluksi lämmittäjän arkeen”, kertoo talous- ja kehityspäällikkö Katja Keränen.

Huoltokirja tulee jakeluun Nuohousalan keskusliittoon kuuluvien nuohoojien sekä Omakotiliiton paikallisyhdistysten kautta. Omakotiliittoon kuuluu yli 250 paikallista yhdistystä Suomessa. Jo 74 000 jäsentä hyödyntää Omakotiliiton etuja ja neuvontapalveluja.

Puukattilalämmittäjän huoltokirja on tuotettu yhteistyössä Nuohousalan keskusliiton, Bioenergia ry:n, Lämmitysenergia Yhdistys ry:n ja Motivan kanssa. Osapuolet ovat mukana Ympäristöministeriön Kutteri-sopimuksessa, jonka tavoite on tarjota bioenergialämmitysjärjestelmien käyttöön ja huoltoon liittyvää opastusta.