Uutiset ja tiedotteet

4.4.2019 11.40

Piharakentamiseen käytetään Suomessa miljardi euroa vuodessa - Omakotiliitto mukana tänään käynnistyvillä Kevätmessuilla

Kiinnostus puutarhaharrastukseen kasvaa tasaisesti. Innokkaimpia puutarhaharrastajia ovat yli 35-vuotiaat naiset, mutta myös nuorempien kiinnostus puutarhaharrastukseen on kasvanut merkittävästi.

kevatmessut2019_2web
Tämänvuotiset Kevätmessut ovat käynnistyneet Helsingin Messukeskuksessa. Myös Omakotiliitto on mukana messuilla omalla osastollaan, linnunpönttötalkoilla, jätevesineuvontaosastolla ja erilaisten paneelien järjestäjänä.

Kevätmessuilla esitellään laajasti piharakentamista, puutarhatrendejä, rakentamista ja remontointia. Pientalojen piharakentamiseen käytetään Suomessa vuosittain noin miljardi euroa. Puutarhaliiton mukaan kiinnostus puutarhaharrastukseen kasvaa tasaisesti, joskin viime vuonna puutarhaostosten kauppa pieneni hieman, noin kolme prosenttia. Syynä tähän arvioidaan olevan esimerkiksi kaupungistuminen, sukupolven vaihdos ja rahan käyttäminen muihin kesänviettotapoihin.

kevatmessut2019_1webPuutarhaharrastamisen tuulia ovat tänä keväänä muun muassa kaupunkipuutarhat, pihan muuttuminen keittiöksi ja olohuoneeksi, luonnon monimuotoisuuden huomioiminen esimerkiksi niin sanotun "rötypuutarhan" avulla, hulevesi- ja sadepuutarhat sekä hyötykasvien suosion jatkuminen. Harrastuksen intohimoisuuden lisääntyminen näkyy kiinnostuksena vanhoihin kasveihin, erikoisuuksiin ja keräilyyn.

Innokkaimpia puutarhaharrastajia ovat yli 35-vuotiaat naiset. He arvostavat erityisesti koristeviljelyä, kauneutta ja puutarhasuunnittelua. Nuorempien, alle 35-vuotiaiden kiinnostus puutarhaan kasvaa merkittävästi, ja heitä kiehtoo aiheessa esimerkiksi eksotiikka, keittiöviljely ja syötävät kasvit.

Uusien pientalojen rakentamistahti kiihtyy

kevatmessut2019_3webSuomessa käynnistettiin viime vuoden aikana yli 11 000 omakotitalon ja rivitalon rakennusprojektia. Valtaosa omakotirakentamisesta on talopaketteja tai avaimet käteen -rakentamista, selviää Suomi rakentaa -markkinakatsauksesta (2/2019, Rakennustutkimus RTS).

Yksityisen omakotirakentamisen merkittävin hidastuttaja on kohtuuhintaisten pientalotonttien puute kasvutaajamissa, erityisesti pääkaupunkiseudulla. Markkinakatsaus ennustaa kuitenkin 5-7 prosentin kasvua pientalorakentamiseen tänä vuonna.

Loma-asuntoja rakennetaan vuosittain noin 3000. Uusia piharakennuksia nousee noin 80 000 vuodessa, ja suurin osa niistä on valmiita tontille tullessaan.

Kevätmessut ovat auki sunnuntaihin 7.4. saakka. Omakotiliiton jäsenkortilla messuille pääsee kaksi yhden hinnalla! Lue lisää Omakotiliiton tarjonnasta täältä: https://www.omakotiliitto.fi/jasenelle/tarjoukset/asu_remontoi_-messut

kevatmessut2019_4web