7.6.2018 12.43

Pientaloasukkaille äänitorvi Liperiin

Toukokuun lopussa perustettu Liperin Omakotiyhdistys ry ryhtyy huolehtimaan liperiläisten pientalo- ja vapaa-ajanasukkaiden asioista. Liperi on ollut ainoa Pohjois-Karjalan kunta, joissa ei ole toiminut omakotiyhdistystä.

Yhdistyksen perustamisen pontimena on varmistaa, että Liperin päätöksenteossa pientalo- ja vapaa-ajan asukkaiden sana painaa jatkossa entistä enemmän. Perustamiskokouksessa yhdistyksen puheenjohtajaksi valittiin Sannamari Kiviranta-Kukkonen.

‒ Meitä liperiläisiä kuuluu ympäristökuntien omakotiyhdistyksiin, mutta niiden avulla Liperin asioihin vaikuttaminen ei onnistu yhtä hyvin kuin oman kunnan yhdistyksen kautta. Lisäksi jäsenmäärän kasvattaminen on helpompaa, kun voimme kehittää palveluitamme ja jäsenetuja Liperissä, korostaa puheenjohtaja yhdistyksen perustamisen taustoja.

‒ Luonnollisesti toivomme, että liperiläiset ottavat oman kunnan yhdistyksen omakseen ja tulevat mukaan toimintaamme. Vain pientaloasukkaat itse voivat asiantuntemuksellaan auttaa kuntaa tekemään oikeita päätöksiä muun muassa asumismenoihin vaikutettaessa ja Liperin vetovoimasta huolehdittaessa, muistuttaa Kiviranta-Kukkonen.

Liperin omakotiyhdistys päätti myös liittyä valtakunnalliseen Suomen Omakotiliittoon, jonka kautta jäsenet saavat monipuolisia asumista ja talon ylläpitoa tukevia palveluita. Omakotiliitto on vaikuttanut mm. energiatodistukseen, jätevesiasetukseen, kiinteistöveroon sekä vapaa-ajan asunnon muuttamiseen vakituiseksi asunnoksi. Omakotiliiton Pohjois-Karjalan piiri tekee maakunnallista vaikuttamistyötä ja auttaa yhdistyksiä niiden omissa hankkeissa.

Pohjois-Karjalassa liki viidennes pientaloista on jäsenenä yhdistyksissä, jotka kuuluvat Omakotiliittoon. Liitto tarjoaa jäsenetuja ja tekee valtakunnallista vaikuttamistyötä. Meidän tehtävämme maakunnassa on tehdä kuntien kanssa yhteistyötä pientaloasumisen hyväksi, kertoo Pohjois-Karjalan piirin puheenjohtaja Aki Ikonen

Pelkkään vaikuttamiseen ei yhdistyksen toiminta rajoitu, vaan suunnitelmissa on järjestää tapahtumia ja kutsua mukaan niiden toteuttamiseen muitakin yhdistyksiä.  Aikeissa on aktivoida niin kunnan vakituisia kuin vapaa-ajan asukkaitakin yhteisten teemapäivien toteuttamiseen. Näkyvyyttä ja uusia jäseniä omakotiyhdistys aikoo hankkia osallistumalla Liperissä järjestettäviin perinteisiin kesätapahtumiin.

‒ Yhdistys on yhtä kuin me ihmiset. Siksi haastankin liperiläiset pohtimaan, miten kukin voi omalla panoksellaan tehdä hyvää yhteisen asian eteen. Valitettavasti kunnan resurssit ovat rajalliset, mutta me kuntalaiset pystymme yhdistyksen kautta tekemään ympäristöstämme viihtyisämmän ja turvallisemman. Voimme nostaa esille niitä asioita, jotka arkielämäämme koskettavat, muistuttaa Kiviranta-Kukkonen ja lupaa, että Liperin omakotiyhdistyksen matala kynnys mahdollistaa jokaisen panoksen hyödyntämisen.

Ehdotuksia Liperin Omakotiyhdistyksen toimintaan voi antaa osoitteeseen liperi@omakotiliitto.fi. Hallituksen muiksi jäseniksi perustamiskokouksessa valittiin Aki Ikonen, Matti Koljonen, Ossi Makkonen ja Hannu Mutanen.

Lisätietoja:

Sannamari Kiviranta-Kukkonen, p. 046 9583395, liperi@omakotiliitto.fi

Aki Ikonen, p. 0400 527147, ikonen.at@gmail.com

Tiedote - Liperin omakotiyhdistys (pdf) (87.8 KB)