Uutiset ja tiedotteet

13.2.2024 11.30

Osallistu huoltokirjan kehittämiseen vastaamalla kyselyyn

Kartoitamme huoltokirjan kehitystarpeita kyselyn avulla. Huoltokirja on yksi Omakotiliiton tarjoamista jäsenpalveluista yhdistysten jäsenille. Voit vastata kyselyyn, käytitpä tällä hetkellä huoltokirjaa tai et. Vastaa kyselyyn viimeistään 18.2.2024.

Vuonna 2000 voimaan tullut maankäyttö- ja rakennuslaki velvoittaa, että uudisrakennukselle tai rakennuslupaa vaativalle korjauskohteelle tulee laatia huoltokirja. Ennen asetuksen voimaantuloa valmistuneille rakennuksille huoltokirja ei ole pakollinen. Vuonna 2025 voimaan tulevassa rakentamislaissa huoltokirjan laatimisvelvoitetta on täsmennetty niin, että pääsuunnittelija vastaa huoltokirjan laatimisesta. Lisäksi määrätään, että käyttö- ja huolto-ohjeeseen on merkittävä rakennuksen huolto-, korjaus- ja muutostyössä tai käyttötarkoituksen muutoksen yhteydessä tehdyt toimenpiteet. Rakennuksen omistaja vastaa käyttö- ja huolto-ohjeen ajantasaisuudesta.

Asuinrakennusta tai asuinhuoneistoa taikka niiden hallintaoikeutta myytäessä tai vuokrattaessa tulee esittelytilanteessa mahdollisen ostajan tai vuokralaisen nähtävillä olla voimassa oleva rakennuksen tai sen osan energiatodistus. Energiatodistus on voimassa kymmenen vuotta sen laatimishetkestä lähtien.

Kiitos avusta!

Kyselyyn pääset vastaamaan tämän linkin kautta: