Uutiset ja tiedotteet

30.8.2023 17.04

Omakotiliitto vastustaa aktiivisesti kiinteistöveron nostamista

Kiinteistöveroon ollaan kaavailemassa korotuksia. Omakotiliitto valmistelee parhaillaan lausuntoa, jossa se vastustaa uudistusta. Lausunto jätetään valtiovarainministeriöön 18.9. mennessä.

Valtiovarainministeriö on julkaissut hallituksen esityksen eduskunnalle laiksi kiinteistöverolain muuttamisesta. Lakiesityksessä eriytettäisiin maapohjan kiinteistöveroprosentti yleisestä kiinteistöveroprosentista. Samalla veroprosentin alarajaa esitetään nostettavaksi 0,93 prosentista 1,30 prosenttiin.

Omakotiliitossa valmistellaan parhaillaan lausuntoa, joka jätetään valtiovarainministeriöön 18.9. mennessä.

Uudessa hallitusohjelmassa on esitetty kiinteistöveron nostamista, mikä tyrmistyttää Omakotiliittoa. Liitto on ajanut oman tavoiteohjelmansa mukaisesti sitä, ettei verotusta siirretä asumisen suuntaan. Omakotiliitto on esittänyt vuosien ajan kiinteistöveron alarajaprosenttien poistamista, jotta kunnat saisivat itse määritellä kiinteistöveron tasoa. Tämä antaisi kunnille mahdollisuuden hallita ja kohtuullistaa asukkaidensa asumismenoja ja verotaakkaa.

Mikäli veroprosentin alarajaa korotetaan, joutuu 245 kuntaa nostamaan maapohjan kiinteistöveroprosentin nykyistä korkeammaksi. Se lisäisi muutoinkin vuosia nousseita asumiskustannuksia.

"Kaksi kertaa aiemmin olemme saaneet estettyä kiinteistöverolain kohtuuttomat uudistukset", toteaa Omakotiliiton hallituksen puheenjohtaja Ari Rehnfors.
"Jatkamme nyt vaikuttamistyötä tästä uudesta hallituksen esityksestä ja toivomme jäsenyhdistyksiemme osallistuvan myös keskusteluun", jatkaa Rehnfors.

"On huomattava, että tilanne on hyvin erilainen eri kunnissa", huomauttaa Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander.
"Pahimmillaan, esimerkiksi Helsingissä, korotus on lähes 40 prosenttia nykyiseen verrattuna, Espoossa 30 prosenttia, jos tarkastellaan vain veroprosentin nousua, eikä huomioida mahdollisia maapohjan arvonnousun aiheuttamia nousupaineita. Helsingissä tämä merkitsisi 229 euron korotusta vuodessa kiinteistöveroon tyyppitalossa, joka on 120 m² ja sijaitsee omalla 1 000 neliömetrin tontilla."

"Vantaalla taas korotus olisi vain kaksi prosenttia, ja Jyväskylässä veroprosentti säilyisi ennallaan", Silander kertoo.

Lisätietoja:

toiminnanjohtaja Marju Silander, puh. 045 7200 626
puheenjohtaja Ari Rehnfors, puh. 050 324 1214

Lue myös:

1.9.2023 Yle: Kuntalaisen verolasku nousee taas: 245 kuntaa pakotetaan nostamaan kiinteistöveroaan – nousu jopa 40 prosenttia

30.8.2023 Taloussanomat: Hallitus haluaa nostaa kiinteistö­veroa suuressa osassa kuntia – ”Tämä oli meille varsinainen tyrmistys”