Uutiset ja tiedotteet

26.10.2018 16.15

Omakotiliitto: Vahva vaikuttamistyömme kiinteistöverouudistuksessa tuotti tulosta

Omakotiliitto on tehnyt viimeiset kaksi kuukautta väkevää työtä vaikuttaakseen lausunnolla olleeseen kiinteistöverouudistukseen. Valtiovarainministeriö on tänään päättänyt, että kiinteistöverouudistus lykätään seuraavalle vaalikaudelle.

Tiedote 26.10.2018

– Omakotiliitto, jäsenemme sekä kaikki kansalaiset ovat tähän lykkäyspäätökseen tyytyväisiä, Omakotiliiton puheenjohtaja Ari Rehnfors iloitsee.

Omakotiliitto on vaatinut ja pitää erittäin hyvänä ratkaisuna, että kiinteistöverouudistus toteutetaan yhtenä kokonaisuutena ja yhdessä vaiheessa.

– Tämä on erittäin hyvä uutinen. On tärkeää, että asia käsitellään nyt kokonaisuutena. Nyt päästään tekemään laskelmia siitä, miten tulevat muutokset vaikuttaisivat erilaisiin perheisiin erilaisissa asumismuodoissa ympäri Suomea, kiittää Omakotiliiton toiminnanjohtaja Kaija Savolainen.

Omakotiliitto on myös tyytyväinen siitä, että lain voimaantuloa lykätään vuoteen 2022 saakka. Tämä mahdollistaa muutoksen yksityiskohtien tarkemman tarkastelun. Omakotiliitto jatkaa vaikuttamistyötään ja kerää kansalaisilta palautetta ja kokemuksia kiinteistöverotuksesta.

Lisätiedot:

Valtiovarainministeriö on lausuntopalautteen perusteella linjannut, että kiinteistöverouudistus toteutetaan yhdessä vaiheessa. Uudistuksesta päättäminen siirtyy seuraavalle hallituskaudelle, jotta verotusarvojen uudistamisesta ja kiinteistöveroprosenttien vaihteluvälistä voidaan päättää yhdellä kertaa. Valtiovarainministeriö jatkaa uudistuksen valmistelua yhdessä Verohallinnon, Maanmittauslaitoksen ja Tilastokeskuksen kanssa. Uusi linjaus merkitsee, että uudistus voidaan ottaa käyttöön vuoden 2022 kiinteistöverotuksessa.

Suomen Omakotiliitto ry, puh. 09 680 3710, www.omakotiliitto.fi
puheenjohtaja Ari Rehnfors, puh. 050 324 1214, ari.rehnfors@omakotiliitto.fi
toiminnanjohtaja Kaija Savolainen, puh. 040 514 8784, kaija.savolainen@omakotiliitto.fi
edunvalvonta- ja viestintäpäällikkö Olli-Pekka Laine, puh. 041 461 7116, olli-pekka.laine@omakotiliitto.fi

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.