Uutiset ja tiedotteet

20.11.2016 17.38

Omakotiliitto: Suomessa tarvitaan monimuotoista asuntopolitiikkaa, myös pientaloasumista

Vuonna 2017 Suomi täyttää 100 ja Omakotiliitto 70 vuotta. Asuntopoliittinen keskustelu ohjaa asumista, jopa vastoin kansalaisten tahtoa kasvukeskuksiin ja kerrostaloihin. Tutkimusten mukaan 60 - 80 prosenttia suomalaisista haluaa asua omakotitalossa ja luonnon läheisyydessä.

JULKILAUSUMA
Suomen Omakotiliitto ry
Liittokokous 19.-20.11.2016, Mikkeli

Asuntopolitiikkaan tarvitaan tasapuolisuutta. Satavuotiaan Suomen tulee pitää huolta kansalaistensa tarpeista, rakennuksista, luonnosta ja ilmastosta. Tarvitaan kohtuuhintaisia omakotitontteja ja -koteja palveluiden läheltä.

Omakotitaloissa asuminen on useiden eri tutkimusten mukaan suomalaisten toiveiden asumismuoto. Nuoria kiinnostaa omakotiasuminen sen tuoman tilan ja käytännöllisyyden takia. Asumisen toivotaan olevan turvallista, rauhaisaa ja yhteydessä luontoon. Asuminen pientalossa tarjoaa sosiaalisia, yhteisöllisiä ja ympäristöhyötyjä.

Aalto-yliopiston tutkimuksen mukaan, siitä huolimatta, että omakotitalossa asuminen vaatii usein yksityisautoilua, asumisesta aiheuttavien hiilidioksidin kokonaispäästöjen määrä on pienempi kuin kerrostaloalueilla. Yritteliäät ja säästäväiset omakotiasukkaat panostavat energiatehokkuuteen ja ilmastonsuojeluun investoimalla uusiin ympäristöystävällisiin lämmitysratkaisuihin, kuten Ilmalämpöpumput, maalämpö ja aurinkopaneelit. Pientaloasukkaiden energian ja veden kulutus on kerrostaloissa asuviin verrattuna huomattavasti pienempää. Pientaloasukkaat kierrättävät ja kompostoivat biojätteensä.

Suomessa tarvitaan monimuotoista asumista kasvukeskuksissa ja haja-asutusalueilla. Kansalaiset asuvat elämänsä aikana erilaisissa asunnoissa omistusmuodosta riippumatta. Suomessa tulee olla tasa-arvoinen asuntopolitiikka, joka mahdollistaa erilaisen asumisen ja ihmisten muuttamisen asumismuodosta toiseen.

Omakotiliitto edellyttää, että omakoti- ja omistusasuminen tulee olla mahdollista kasvukeskuksissa. Tarvitaan enemmän kohtuuhintaisia omakotitontteja palveluiden läheisyydessä ja mahdollisuutta rakentaa niille kohtuuhintaisia taloja. Pientalorakentamisessa käytetään paljon puuta, joka omalta osaltaan edesauttaa hiilen sitoutumista.

Suomessa on yli 5,5 miljoonaa asukasta, joista yksin asuvia on 1,1 miljoonaa ja kahden hengen talouksia on 874 000. Suomessa on yli 2,6 miljoonaa asuntokuntaa, joiden keskimääräinen koko on 2,04 henkeä.

Suomen väestörakenne on muuttunut, siksi Omakotiliitto kannustaa suunnittelemaan ja kehittämään uusia, erilaisia ja erikokoisia pientaloja.

Lisätietoja:

Suomen Omakotiliitto ry, puh. 09 680 3710, www.omakotiliitto.fi
toiminnanjohtaja Kaija Savolainen, puh. 040 514 8784, kaija.savolainen@omakotiliitto.fi
edunvalvonta- ja viestintäpäällikkö Olli-Pekka Laine, p. 041 461 7116, olli-pekka.laine@omakotiliitto.fi

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 260 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on liki 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.