25.4.2015 16.03

Omakotiliitto: Puunpoltto on arvokas suomalainen perinne

Omakotiliiton mielestä valistus ja hyötytiedon välittäminen sekä kansalaisten kannustaminen oikeaan puun polttamiseen ovat hyviä keinoja vähentää haitallisia pienhiukkaspäästöjä. Omakotiliitto laajasti pientaloasukkaita ja vapaa-ajan asunnon omistajia edustavana kansalaisjärjestönä välittää tietoa siitä, miten puuta poltetaan oikein. Useat omakotiyhdistykset jakavat hyötytietoa puun polttamisesta esimerkiksi järjestämällä yhteistyökumppaneidensa kanssa aiheesta teematilaisuuksia.

Puu on asumisen energiankulutuksessa kolmanneksi suosituin lämmitysenergian lähde Suomessa (23 % v. 2013, Tilastokeskus). Puulämmitys on yleinen maamme omakotitaloissa, erityisesti täydentävänä lämmitysmuotona. Suomen 1,1 miljoonasta pientalosta 262.000 lämpenee puulla. Useassa maamme yli 500.000 vapaa-ajan asunnosta puun poltto on myös ainoa lämmitysmuoto.

Suomessa eri vuodenaikoina varautuminen poikkeuksellisiin sääolosuhteisiin ja energiantoimitusten katkokset edellyttävät täydentävän lämmitysmuodon käyttöä. Lähes kaikissa suomalaisissa omakotitaloissa ja vapaa-ajan asunnoissa on sauna. Saunakulttuuri on kansallisena perinteenä kuulunut ja kuuluu suomalaiseen elämänmuotoon sekä ilmentää suomalaisuutta. Saunoista suuri osa lämpiää puulla, varsinkin niiden vapaa-ajan asuntojen yhteydessä, joissa ei ole sähköä käytettävissä.

Puun pienpolton avulla lisätään omavaraisuutta pientaloasumisen lämmitysenergiassa. Puun pienpoltto edistää lähienergian käyttöä, kun puut ovat saatavissa omasta metsästä tai omalta mökiltä taikka muutoin läheltä asuinpaikkaa. Puu on uusiutuva luonnonvara ja se on ilmastovaikutuksiltaan neutraali. Suomi elää metsästä ja metsävaltaisena maana puuta on runsaasti käytettävissä.

Omakotiliitto korostaa, että on kansalaisten etu edistää puun polttamista oikealla tavalla

Poltettavan puun tulee olla kuivaa ja puhdasta. Tulisijojen nuohouksista tulee huolehtia säännöllisesti. On syytä tarkistaa säännöllisesti tulisijojen kunto. Kuluttajan kannalta on olennaista, että markkinoilla olevat tulisijat täyttävät ominaisuuksiltaan vaadittavat kriteerit ja ovat hinnaltaan kilpailukykyisiä.

Omakotiliitto on mukana yhdessä bioenergia-alan toimijoiden kanssa vuonna 2014 käynnistyneessä ”Kutteri” –ohjelmassa. Tavoitteena on neuvonnan ja opastuksen avulla parantaa pientalojen tulisijojen tehokkuutta ja käyttöä esimerkiksi lämmitysjärjestelmien kunnossapidolla, hyvälaatuisen polttoaineen käytöllä, varaajalla ja aurinkolämmön yhdistämisellä järjestelmään.

Lisätietoja:
Suomen Omakotiliitto ry, puh. 09 680 3710, www.omakotiliitto.fi
toiminnanjohtaja Kaija Savolainen, puh. 040 514 8784, kaija.savolainen@omakotiliitto.fi
edunvalvonta- ja viestintäpäällikkö Olli-Pekka Laine, p. 041 461 7116, olli-pekka.laine@omakotiliitto.fi

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 260 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on yli 75.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.