Uutiset ja tiedotteet

27.11.2019 8.53

Omakotiliitto pitää energia-avustuksen saantiperusteita ylimitoitettuina

Suunniteltu avustus energiaremontteihin on tavoitteiltaan hyvä, mutta sen saantiperusteet ovat kohtuuttomia ja epätasa-arvoisia. Avustuksen saaminen vaatii kotitaloudelta pahimmillaan jopa 50 000 euron investointia.

Omakotiliitto on ottanut kantaa suunniteltuun talojen energia-avustukseen. Avustuksessa on monia kyseenalaisia kohtia. Lue tästä pääkohdat tai koko lausunto liiton kotisivuilta.

Liitto pitää tavoitetta parantaa rakennusten energiatehokkuutta ja sen edistämistä energia-avustuksilla kannatettavana, mutta avustuksen saantiperusteita kuitenkin kohtuuttomina, ylimitoitettuina ja epätasa-arvoisina. Avustuksen määrä on vaatimaton suhteessa vaadittuihin investointeihin. Omakotiliitto edellyttää, että avustuksen perusteita muutetaan niin, että avustus kohdistuu sitä tosiasiallisesti tarvitseville eikä erittäin hyväosaisille.

Liitto vastustaa jyrkästi sitä, että pientaloilta (omakoti- ja paritalot) edellytettäisiin suurempaa energiatehokkuuden parantamista kuin rivi- ja kerrostaloilta. Perustuslainkin mukaan ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä. Omakotiliitto vaatii ehdottomasti, että asuinrakennuksia kohdellaan yhdenvertaisesti ja energiatehokkuuden parantamisvaatimukset (prosenttiluvut) on oltava kaikille asuinrakennuksille yhdenmukaiset.

Vaarana on, että avustuksen perimmäinen tavoite, energiatehokkuuden parantuminen, jää tältä osin saavuttamatta, kun edellytetään liian laajaa kertainvestointia. Pientalojen osalta kokonaisinvestointi olisi jopa yli 50 000 euroa. Avustuksen saamiseksi edellytettäisiin merkittävää kertaparannusta, mikä hankkeena on erittäin riskialtis. Laajamittainen kertakorjaus voisi jopa lisätä terveysriskejä, kun korjausten yhteisvaikutuksista ei ole varmuutta.

Omakotiliitto ei hyväksy sitä, että energiatehokkuuden parantaminen tulisi osoittaa energiatodistuksella. Energiatodistuksen käytön laventaminen laajentaisi energiatodistuksen käytön nykyistä sääntelyä laveammaksi. Toiseksi energiatodistus kohtelee edelleen erityisesti sähkölämmitteisiä kiinteistöjä epäoikeudenmukaisesti. Kolmanneksi energiatodistuksen laatiminen lisäisi kustannuksia usealla sadalla eurolla. Energiatehokkuuden parantuminen on riittävällä tarkkuudella osoitettavissa todellisen kulutuksen perusteella, esimerkiksi sähkön kulutuksella.

Omakotiliitto esittää, että energiatehokkuusinvestoinnit voitaisiin tehdä huomattavasti pienempinä investointeina ja esimerkiksi osakokonaisuuksina huomioiden kotitalouksien taloudellinen tilanne. Keskeistä on muuttaa investoinnin kertavelvoitetta ja mahdollistaa pienten ja yksittäisten korjaushankkeiden hyväksyttävyys avustuksen saannin perusteeksi. Omakotiliitto esittää, että avustuksen hakuprosessissa otettaisiin mallia kotitalousvähennyksestä, ja tuen saamisprosessista tehtäisiin mahdollisimman yksinkertainen.