29.2.2024 15.14

Omakotiliitto Kevätmessuilla 21.-24.3.2024

Omakotiliitto järjestää runsaasti ohjelmaa Kevätmessuilla 21.-24.3.2024. Torstaina lakineuvojamme opastaa testamentin ja edunvalvontavaltakirjan laatimiseen, perjantain paneelissa käsittelemme ihmislähtöistä asumista. Lauantaina tenttaamme EU-vaaliehdokkaita Kevätlavalla ja puimme, onko riidaton talokauppa mahdollista. Laki- ja rakennusneuvojamme neuvovat messuvieraita osastollamme koko messujen ajan. Messuvieraat pääsevät myös perinteiseen tapaan rakentamaan linnunpönttöjä Omakotiliiton osastolla.

Suomen suurin puutarhanhoidon, rakentamisen, remontoinnin ja piensisustamisen tapahtumakokonaisuus Kevätmessut aloittaa kevätkauden Helsingin Messukeskuksessa 21.–24.3.2024!

Kevätmessuilta löydät neljä lavaa, joilla nähdään runsaana rönsyilevä ja ajankohtainen ohjelmakokonaisuus. Tänä keväänä ohjelmassa innostutaan luonnonmukaisesta puutarhanhoidosta, kasvitrendeistä, kompostoinnista, ympäristöystävällisestä rakentamisesta ja remontoinnista sekä saunan terveyshyödyistä. Ohjelma tarjoaa tuoreimmat ideat puutarhoihin ja pihoihin, rakentamiseen ja remontointiin, asumiseen ja mökkeilyyn.

Omakotiliiton ohjelma messuilla

Torstai

Kevätlava klo 14.30-15.00: Mitä on hyvä huomioida testamentissa?
Omakotiliiton neuvontalakimies Janika Räty, Asianajotoimisto Kontturi & Co Oy

Kevätlava klo 15.00-15.30: Miten ja milloin tehdä edunvalvontavaltuutus?
Omakotiliiton neuvontalakimies Janika Räty, Asianajotoimisto Kontturi & Co Oy

Perjantai

Kevätlava klo 14.30-15.30: Näkökulmia: Ihmislähtöinen ja ilmastoystävällinen rakentaminen – ratkaisuita on olemassa

Mukana ajankohtaisista teemoista keskustelemassa:
johtaja Kimmo Rautiainen, Pientaloteollisuus PTT ry
toimitusjohtaja Minna Liuksiala, Rakentamisen, remontoinnin ja sisustuskaupanala RASI ry
toimitusjohtaja Seppo Romppainen, Hirsitaloteollisuus (HTT)  ry
toiminnanjohtaja Marju Silander, Suomen Omakotiliitto ry

Keskustelun juontaa yhteiskuntasuhdepäällikkö Anniina Kostilainen, Sahateollisuus ry

Kevätlava klo 13-13.30: Mökkeilyn hiilijalanjälki – uudella laskurilla oma hiilijalanjälki tutuksi
Erikoistutkija TkT Johanna Niemistä esittelee mökkiläisen hiilijalanjälkilaskuria.
Aihetta kommentoi kansanedustaja Pauli Aalto-Setälä

Lauantai

Kevätlava klo 14.30-15.30: Omakotiliiton EU-vaalipaneeli: Asumisen asiat –  miten EU vaikuttaa asumisen sääntelyyn ja kustannuksiin

Omakotiliiton EU-vaalipaneelissa pureudutaan puolueiden näkemyksiin EU:n vaikutuksesta Suomen asumisen sääntelyyn. Mitä on hyvä ohjata EU-tasolta, missä parhaat hyödyt tulevat kansallisella sääntelyllä? Kallistaako sääntely ja energiatehokkuusvaatimukset rakentamisen ja remontoinnin, miten tämän kanssa tasapainoillaan?

Paneelin juontaa Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander

Paneelissa mukana:
Eero Heinäluoma, sosiaalidemokraatit
Sirpa Pietikäinen, kokoomus
Petri Honkonen, keskusta
Tuire Kaimio, vihreät
Jouni Jussinniemi, vasemmistoliitto
Ari Mönttinen, kristillisdemokraatit

Kevätlava klo 12.00-13.00: Riidaton talokauppa – onko se mahdollista? -näin elämäsi kauppa ei vie yöuniasi

Omakotiliiton neuvontalakimies valistaa kauppakirjan merkityksestä ja pätevästä sisällöstä onnistuneessa asuntokaupassa. Keskustelussa paljastetaan mistä tunnistat tolkun kuntotarkastajan ja millainen on hyödyllinen kuntotarkastus.

Niina Kukkonen, Asianajotoimisto Kontturi & Co Oy
Pekka Vaittinen, Talokatsastus Oy
Keskustelun juontaa Omakotiliiton järjestöpäällikkö Sami Toivanen

Linnunpönttöjä nikkaroidaan hallissa 7 (7a110, Raksanurkka)

Tule rakentamaan linnulle koti. Pääset itse rakentamaan linnunpöntön, ja valmistumisen jälkeen saat sen mukaasi kotipihaan laitettavaksi. Rakentamisessa käytetään ruuvaimia. Omakotiliiton vapaaehtoiset auttavat linnunpönttöjen rakentamisessa.

Tule tapaamaan neuvojiamme osastollemme 7b110

Neuvonta on suosittu jäsenpalvelumme. Messujen ajan neuvojamme auttavat messuvieraita mieltä askarruttavissa kysymyksissä, olipa kysymys sitten lakikiemuroista tai rakentamisen ratkaisuista. Osastollamme 7b110 on paikalla rakennusneuvojamme sekä lakineuvojat Jannika Räty ja Niina Kukkonen,  Asianajotoimisto Kontturi & Co Oy ja Juha Saarimäki, Asianajotoimisto Fenno. Lisäksi lauantaina paikalla on myös pihaneuvojamme Kirsi Tuominen.

Omakotiliiton jäsenyhdistysten jäsenet messuille kaksi yhden hinnalla

Lue ohjeet sisäänpääsyyn

Nähdään messuilla!