Uutiset ja tiedotteet

28.4.2022 15.54

Omakotiliitto kannustaa tukemaan Ukrainaa

Omakotiliitto kannustaa jäseniään ja sidosryhmiään tukemaan sodan uhreja Ukrainassa. Liitto keräsi tietoa luotettavista tukikanavista, joiden kautta voi auttaa ukrainalaisia pitkittyneessä hätätilanteessa.

Moni ihminen on menettänyt kotinsa ja kärsii Venäjän aloittamista sotatoimista Ukrainassa. Suomen Omakotiliiton liittovaltuuston kevätkokouksessa Turussa esitettiin ponsi, jonka perusteella päätettiin kannustaa myös Omakotiliiton jäseniä ja sidosryhmiä tukemaan sodan uhreja tässä pitkittyneessä hätätilanteessa. Apua tarvitaan edelleen.

”Venäjän hyökkäys Ukrainaan on aiheuttanut suuren kriisin, jossa valtamäärä ihmisiä on menettänyt kotinsa tai joutunut evakkoon. Konfliktista kärsivät ihmiset tarvitsevat valtavasti apua ja avun tarve tulee jatkumaan pitkään.” (Ote ponnesta)

Hätäapukeräyksiin voi osallistua monella tavoin. Avustuksia edelleen välittävät tahot kertovat, että rahalahjoitus on toimiva tapa auttaa tilanteessa ukrainalaisia.

Omakotiliitto suosittaa antamaan tukea tunnetun ja luotettavan toimijan kautta. Alla muutamia esimerkkejä, joiden kautta voi löytää itselle sopivimman tavan auttaa. Suomen Pakolaisavun mukaan suomalaisten kannattaa ohjata apu sellaisille järjestöille, jotka ovat jo Ukrainassa paikan päällä.

• Suomen Punainen Risti

Konfliktista kärsiville toimitetaan vettä, ruokaa, suojaa ja terveyspalveluita. SPR auttaa myös kadonneiden etsinnässä. Haluamansa lahjoituksen voi tehdä verkkosivujen kautta tai lähettämällä tekstiviestin SPR20 numeroon 16499. Viestin hinta on 20 euroa.
Lisätietoja: www.punainenristi.fi

• Suomen Unicef

Lasten ja perheiden auttamiseksi voi tehdä lahjoituksen verkkosivujen kautta tai lähettämällä tekstiviestin UKRAINA numeroon 16110. Viestin hinta on 20 euroa.
Lisätietoja: www.unicef.fi

• Pelastakaa lapset

Pelastakaa Lapset on toiminut Ukrainassa 2014 lähtien ja toimittaa hätäapua lapsille ja heidän perheilleen. Varat käytetään Ukrainan sodasta kärsivillä alueilla. Lahjoituksen voi tehdä verkkosivujen kautta tai lähettämällä tekstiviestin UKRAINA20 numeroon 16499.  Viestin hinta on 20 euroa.
Lisätietoja: www.pelastakaalapset.fi

• Plan International

Ukrainassa perheet joutuvat jättämään kotinsa ja pakenemaan. Humanitaarisen avun tarve kasvaa hetki hetkeltä. Tällä hetkellä Plan International Suomen hätäapukeräyksen kautta tuetaan Ukrainan sotaa pakenevia lapsia. Voit tehdä lahjoituksen verkkosivujen kautta tai lähettämällä tekstiviestinä sanan KRIISI numeroon 16155. Viestin hinta on 20 euroa.
Lisätietoja: www.plan.fi

• YK:n pakolaisjärjestö UNHC

Kotinsa jättäneiden perheiden auttamiseksi ja hätämajoituksen ja perusavun mahdollistamiseksi voit lahjoittaa verkkosivujen kautta.
Lisätietoja: https://donate.unhcr.org/int/en/ukraine-emergency

• YK:n tasa-arvojärjestö UN Women

Apua kriisin kohdanneille naisille sekä heidän perheilleen voi antaa tekemällä lahjoituksen verkkosivuilla tai lähettämällä tekstiviestin UNW20 numeroon 16499. Tekstiviestin hinta on 20 euroa.
Lisätietoja: www.unwomen.fi