10.2.2020 11.05

Omakotiliitto ja Keski-Suomen piiri ovat huolissaan suunnitelmista yksityistää osa Jyväskylän energiayhtiöstä

Jyväskylän kaupunki on kartoittanut mahdollisuuksia myydä 30­-40 %:n vähemmistöosuuden kaupungin omistamasta vesi- ja sähkönjakeluyhtiö Alvasta. Omakotiliiton ja Omakotiliiton Keski-Suomen piirin mukaan monopoliasemassa olevan toiminnan myyminen olisi ongelmallista, koska yksityistäminen on osoittautunut suureksi virheeksi useissa maissa.

Omakotiliiton järjestöpäällikkö Sami Toivanen ja Keski-Suomen piirin puheenjohtaja Risto Korhonen osallistuivat torstaina 6. helmikuuta Jyväskylän kaupungin järjestämään keskustelutilaisuuteen hankkeesta. ”Jyväskylässä myyntihankkeessa piiloudutaan liikesalaisuuksien taakse monessa asiassa, joten kuntalaiset ovat syystäkin huolissaan, miten heidän omistamaansa infraa ollaan kauppaamassa ulkopuoliselle taholle”, painottaa Toivanen.

Jyväskylän kaupunki perustelee suunnitelmia hyödyillä, joita myyminen toisi niin taloudellisesti kuin osaamistakin ajatellen. Asiantunteva ostaja toisi mukanaan lisää osaamista energiayhtiöön, ja myyntikorvauksen uudelleensijoittaminen toisi puolestaan taloudellisia hyötyjä. Kaupunginjohtaja Koivisto on painottanut, että energiayhtiön määräysvalta säilyy kaupungilla ja etteivät myyntisuunnitelmat toteudu, mikäli molemmat ehdot myymiselle eivät täyty.

Omakotiliiton Keski-Suomen piirin puheenjohtaja Risto Korhosen mukaan uusi osakas hakee sijoituksilleen mahdollisimman suurta tuottoa, eikä tämänkaltainen ajattelu sovi kaupungin vesihuollosta huolehtimiseen. ”Kun ostaja saisi osuuden myös Alvan sähköverkoista, olisi suuri riski, että vesimaksun lisäksi nousevat myös sähkönsiirtomaksut. Kuntalaiset haluavat vetensä varmasti ja tehokkaasti tuotettuna ilman sijoittajille valuvia voittoja”, painottaa Korhonen.

Jyväskylän kaupunginkirjastossa järjestetyssä yleisessä keskustelutilaisuudessa olivat paikalla Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto ja Alvan toimitusjohtaja Tuomo Kantola kertomassa suunnitelmista. Mikäli suunnitelmat etenevät, on maaliskuussa tarkoitus seuloa ostajaehdokkaita. Kesäkuussa kaupunginvaltuusto äänestää myynnistä.

Kaupungin suunnitelmat ovat saaneet laajaa vastustusta. Kansalaisaloitepalvelussa on käynnissä kansalaisaloite, jonka mukaan julkisomisteisten vesihuoltotoimintojen myyminen kaupallisille yksityisille toimijoille tulisi estää ja omistus säilyttää julkisella sektorilla. 31. tammikuuta aloitetun kansalaisaloitteen on reilussa viikossa allekirjoittanut jo lähes 86 000 kansalaista.

Yhteystiedot:

Järjestöpäälikkö Sami Toivanen, puh. 040 847 4440, sami.toivanen@omakotiliitto.fi

Suomen Omakotiliiton Keski-Suomen piiri ry, Risto Korhonen, puh. 0500 549 188, risto.korhonen@elisanet.fi