Uutiset ja tiedotteet

17.10.2017 12.06

Omakotiliiton työ tuottaa tulosta - Suomen hallitus peruu kiinteistöveron korotuksen

Omakotiliitto on vahvasti vaikuttanut siihen, että Suomen hallitus peruu kiinteistöveron korotuksen ja ettei kiinteistöveron alarajaa nosteta.

Suomen hallitus on 17.10.2017 perunut kiinteistöverotukseen suunnitellun korotuksen.

Lue lisää: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005412065.html?share=1de1f1114084dae97328cdac27fdd014

Omakotiliiton toiminnanjohtaja Kaija Savolainen: ”Olemme hyvin tyytyväisiä tämänpäiväiseen uutiseen siitä, että kiinteistöveron korotuksesta luovutaan. Kiinteistöveron korotus olisi ollut erittäin hankala pientuloisille, ja se olisi jopa pakottanut perheitä luopumaan kodeistaan. Kiinteistövero ei huomioi lainkaan kotitalouden käytettävissä olevia tuloja.”

Omakotiliitto pitää erittäin tärkeänä, että kiinteistöverotusta kehitetään kokonaisuutena välittömästi vielä oikeudenmukaisempaan suuntaan. Liitto edellyttää, että pikimmiten käynnistetään laaja verouudistus sekä pitkäaikainen suunnitelma siitä, miten veroja tulevaisuudessa kerätään.

Omakotiliitto vaatii, että ennen laajaa verouudistusta kiinteistöverotukseen on tehtävä välittömästi oikeudenmukaistamiskorjaukset esimerkiksi Valtiovarainministeriön kiinteistöverotuksen arvostamismenetelmien kehittämistyön yhteydessä:

• erityisesti pienituloisten ikääntyvien kohtuuttomille ja ylisuurille kiinteistöveroille tulee kehittää kompensointimekanismi, joka mahdollistaa ikääntyvien kotona-asumisen
  • kiinteistön arvon heikkenemisen tulee heijastua kiinteistöveroon laskevasti, esimerkiksi tonttihintojen vaikutusten osalta
  • ylipäätään kiinteistöverolle tulee asettaa katto: kiinteistöveron osuus ansioista saisi olla enintään 2 prosenttia

Lue lisää Omakotiliiton lausunnosta valtiovarainvaliokunnalle tästä.

Lisätietoja:
Suomen Omakotiliitto ry, puh. 09 680 3710, www.omakotiliitto.fi
puheenjohtaja Ari Rehnfors, puh 050 324 1214, ari.rehnfors@omakotiliitto.fi
toiminnanjohtaja Kaija Savolainen, puh. 040 514 8784, kaija.savolainen@omakotiliitto.fi
edunvalvonta- ja viestintäpäällikkö Olli-Pekka Laine, puh. 041 461 7116, olli-pekka.laine@omakotiliitto.fi

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74.000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500.000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.