Uutiset ja tiedotteet

29.11.2022 8.59

Omakotiliiton toiminnanjohtaja Pientaloteollisuus PTT:n hallitukseen

Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander on valittu Pientaloteollisuus PTT:n syyskokouksessa hallitukseen jäseneksi. PTT on puu-, kivi- ja hirsitaloja valmistavien talotoimittajien yhdistys ja osa Rakennusteollisuus RT:tä.

Uuden hallituksen ensimmäinen varsinainen kokous pidettiin 28. marraskuuta

Omakotiliitto ja PTT ovat jo aiemmin tehneet yhteistyötä esimerkiksi päättäjille suunnattujen seminaarien järjestämisessä ihmislähtöisen ja ilmastoystävällisen asumisen edistämiseksi. Tänä vuonna seminaarissa kuultiin tuoreen ”Pientalot kaupungissa” -projektin tuloksista. Projektityöryhmän vetäjänä toimi Helsingin yliopiston kaupunkimaantieteen professori Mari Vaattovaara. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda pientalomaiseen mittakaavaan perustuvia kaupunkirakentamisen malleja kaupungistumiskeskusteluun.

Verkostojen yhteistyö pientalomaisen asumisen edistämisessä on erittäin tärkeää, jotta saamme päivitettyä pientaloasumisen mielikuvaa tälle 2020-luvulle. Suomessa asumisen toiveet ja toteutunut rakentaminen eivät kohtaa edelleenkään. Vaikka lähes kaksi kolmesta ihmisestä nimeää mieluisimmaksi asumismuodoksi pientaloasumisen, rakennetuista asunnoista näitä on tällä hetkellä vain yksi kolmannes.

– Odotan innolla yhteistyöverkostojen laajentumista ja vahvistumista pientaloasumisen ja rakentamisen edistämisessä, kertoo Marju Silander. Keskustelua kaavoittajien kanssa tarvitaan myös lisää, ja vaikuttaminen kaavoitukseen on myös yksi keskeinen Omakotiliiton edunvalvontatyön painopiste.

– Suomen asuntopoliittiseen ohjelmaan tulee seuraavalle hallituskaudelle saada kirjaukset pientalomaisen asumisen edistämisestä, ja tätä asiaa on myös hyvä edistää yhteistyössä, Silander toteaa.

Lue lisää Pientaloteollisuus PTT ry:stä >>