Uutiset ja tiedotteet

7.4.2017 15.06

Omakotiliiton 70-vuotisjuhlaa vietettiin Säätytalolla

Lähes sata juhlavierasta juhli 70-vuotiasta Omakotiliittoa Säätytalolla - samaisessa paikassa, jossa Omakotiliitto perustettiin vuonna 1947.

Omakotiliiton 70-vuotisjuhlaa on tänään vietetty lähes sadan juhlavieraan kanssa Säätytalolla Helsingissä. Juhlaan oli kutsuttu liiton kunniajäsenet, liiton entiset puheenjohtajat, liittohallituksen ja liittovaltuuston varsinaiset jäsenet, piirien puheenjohtajat ja lisäksi yhteistyökumppaneita.

Säätytalo

Samaisessa paikassa, Säätytalolla, Omakotiliitto perustettiin 70-vuotta sitten vuonna 1947.

Perustamisen kimmokkeena toimi sodan jälkeen voimakkaasta maaltamuutosta ja maan sisäisestä muuttoliikkeestä johtuen vallinnut asuntopula ja tarve ajaa omakotitaloasukkaiden etuja.

Pientaloalueilta puuttui usein kunnallistekniikka, ja tiet sekä kadut olivat huonossa kunnossa. Uusi liitto halusi koota kaikkien omakotialueiden talonomistajat yhteistyöhön. Jo alkuajoista lähtien Omakotiliiton toimintaan on kuulunut myös neuvontatyö.

Vuonna 2017 Omakotiliitto on yksi Suomen suurimmista kansalaisjärjestöistä, jonka ääni tulee kuulluksi valtakunnallisessa lainsäädännössä pientaloasukkaiden ja vapaa-ajanasukkaiden puolesta. Neuvonnan, koulutuksen ja viestinnän keinoin tuemme oman kodin ja lähiympäristön huolenpitoa. Toiminta perustuu vahvasti vapaaehtoistyöhön. Koska oma koti on ♥.

********

Ari Rehnfors
Juhlan aluksi tervetulosanat lausui Omakotiliiton puheenjohtaja Ari Rehnfors.Paula RisikkoOmakotiliitolla oli suuri kunnia saada Juhlapuheen pitäjä valtakunnan päätöksenteon huipulta: Juhlapuheen piti sisäministeri Paula Risikko.

Hannele Pokka
Kansliapäällikkö Hannele Pokka toi ympäristöministeriön tervehdyksen.
Markku Hedman
Tampereen teknillisen yliopiston professori Markku Hedman esitelmöi aiheesta Omakotiasumisen tulevaisuus.
Johanna Jaakkola ja Emmi Salmi
Juhlavieraat saivat nauttia Omakotiliiton 70-vuotiseen ja Suomen 100-vuotiseen historiaan sopivasta musiikista, jota esittivät Johanna Jaakkola ja Emmi Salmi.
Juhlamalja
Juhla päättyi liitolle esitettyihin onnitteluihin ja tervehdyksiin sekä kakkukahveihin.