Uutiset ja tiedotteet

8.2.2021 11.30

Motivan Aurinkosähköä kotiin -kampanja uudistuu

Motiva kutsuu aurinkosähköjärjestelmiä avaimet käteen -toimituksena tarjoavia yrityksiä jo neljättä kertaa mukaan valtakunnalliseen Aurinkosähköä kotiin -kampanjaan. Kampanjaan otetaan mukaan uusi kokoluokka, 21-50 kWp, sillä hyvityslaskenta parantaa entistä suurempien aurinkosähköjärjestelmien kannattavuutta taloyhtiöissä. Kampanjan uusittu verkkosivusto ja mallikohteiden tarjoukset kolmelle kokoluokalle (3-10 kWp, 10-20 kWp sekä 21-50 kWp) julkaistaan maaliskuun 3. päivänä.

Vuoden vaihteessa mahdolliseksi tullut sähköverkkoyhtiöiden hyvityslaskentapalvelu tekee aurinkosähköstä entistä kiinnostavamman myös taloyhtiöille. Hyvityslaskennassa aurinkosähköjärjestelmän tuottamaa sähköä jaetaan laskennallisesti kiinteistön yhteisen sähkönkulutuksen lisäksi myös huoneistojen sähkönkulutukseen.

- Hyvityslaskennan ansiosta myös taloyhtiöiden aurinkosähköjärjestelmien kannattavuus paranee ja taloudellinen merkitys kasvaa, kun ne voivat hankkia entistä suurempia järjestelmiä. Odotan, että aurinkosähkön suosio kasvaa taloyhtiöissä uudistuksen myötä hyvin merkittävästi, asiantuntija Teemu Kettunen Motivasta sanoo.

Taloyhtiön kannattaa ensimmäisenä varmistaa, tarjoaako oma sähköverkkoyhtiö hyvityslaskentapalvelua jo nyt. Nykyisten suunnitelmien mukaan hyvityslaskenta on mahdollista kaikille taloyhtiöille Suomessa vuonna 2023, jolloin sähkön ostajien, myyjien ja verkkoyhtiöiden välinen tiedonsiirto siirtyy kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj:lle.

Myös pientalojen aurinkosähköjärjestelmät kasvavat

Aurinkosähköä kotiin -kampanja on aiemmilta vuosilta tuttu etenkin omakotitaloon aurinkosähköä suunnitteleville ja hankkineille. Kampanjan kautta on edellisinä vuosina kulkenut pari tuhatta tarjouspyyntöjä järjestelmätoimittajille.

Mallikohteista saatujen tarjousten perusteella pienten järjestelmien hinnat ovat vuosittain laskeneet. Viime vuonna pienet järjestelmät olivat noin kymmenen prosenttia edullisempia kuin vuotta aiemmin.

Aurinkosähkön hyödyntäminen on tehokkaampaa, kun esimerkiksi kotiautomaatio tai muu ohjausjärjestelmä siirtää kodin suurten sähkölaitteiden kulutusta aurinkoisille tunneille. Tämän johdosta pientaloon asennettavien aurinkosähköjärjestelmien koko on kasvusuunnassa.

- Tänä vuonna yritykset voivat tarjota omakotitaloon enimmillään 10 kilowatin aurinkosähköjärjestelmää kampanjassa. Näin suuren järjestelmän kannattava hyödyntäminen edellyttää jo huomattavan suurta kesäaikaista sähkönkulutusta, sekä hyvin toteutettua kulutuksen ohjausta, Kettunen arvioi.

Kesäaikaista kulutusta kasvattavat mm. suuri sähköllä lämmitettävän käyttöveden kulutus, jäähdytysratkaisut ja sähköauton lataaminen päiväaikaan.

Lisätietoa yrityksille kampanjaan osallistumisesta: https://aurinkosahkoakotiin.fi/yritys-nain-jatat-kampanjatarjouksen/

Maaliskuussa webinaari aurinkosähköä harkitseville

Motiva järjestää 16.3.2021 kaksiosaisen Aurinkosähköä kotiin -webinaarin, jossa asiantuntijat kertovat aurinkosähkön tekniikasta, soveltuvuuden arvioinnista ja mitoituksesta sekä antavat vinkkejä hankintaan liittyvistä näkökulmista. Klo 16 alkava osuus keskittyy aurinkosähköön taloyhtiöiden ja klo 17 alkava osuus omakotitalojen aurinkosähköhankintoihin. Asiantuntijoille voi lähettää kysymyksiä ennakkoon.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen: Aurinkosähköä kotiin ja taloyhtiöön - Motiva

Aurinkosähköä kotiin on Motivan valtakunnallinen kampanja, joka jakaa tietoa aurinkoenergiasta aurinkosähköjärjestelmän turvallisesta hankkimisesta pientaloon tai taloyhtiöön. Kampanjan yhteistyökumppaneina toimivat Suomen Omakotiliitto ja Suomen Kiinteistöliitto.

Lisätietoa aurinkosähköstä ja kampanjasta:

Asiantuntija Teemu Kettunen, teemu.kettunen@motiva.fi, puh. 050 568 9445