Uutiset ja tiedotteet

2.9.2022 18.25

Merkittävä saavutus Omakotiliiton edunvalvontatyölle: kiinteistöverotuksen arvostamisuudistus siirtyy

Valtiovarainministeri Annika Saarikko julkisti uutisen tuoreeltaan tänään (2.9.) haastattelussaan Omakotiliiton Facebook-livessä. "Ministeri Saarikon mukaan lainsäädäntöuudistuksen siirtämiseen oli kaksi tärkeää syytä. Ensinnäkin esitykseen tuli valtava määrä lausuntopalautteita, joissa korostettiin lakiesityksen valmistelun puutteita, ja toiseksi, nyt ei ole oikea aika tehdä näin merkittävää uudistusta tässä maailmantilanteessa", kertoo Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander.

Valtiovarainministeriön tiedote 2.9.2022

Kiinteistöverotuksen arvostamisuudistus siirtyy

Kiinteistöverotuksen arvostamisuudistusta koskevaa hallituksen esitystä ei anneta eduskunnalle tällä hallituskaudella. Hallitus on arvioinut, ottaen huomioon myös asumisen kustannusten yleisen nousun, että nykyisessä tilanteessa ei ole syytä antaa eduskunnalle uudistusesitystä, joka väistämättä lisäisi taloudellista epävarmuutta.

Kiinteistöverouudistuksen tavoitteena on uudistaa kiinteistöverotuksen arvostamisperusteet vastaamaan nykypäivän kustannus- ja hintatasoa sekä alueellisia hintaeroja ja siten parantaa tasapuolisuutta ja neutraalisuutta. Selvitysten mukaan rakennusten ja maapohjan verotusarvot ovat jääneet yleisesti jälkeen kustannus- ja hintakehityksestä. Lisäksi maapohjan hinnat ovat eriytyneet alueellisesti ja rakennustyyppejä on tullut lisää sen jälkeen, kun nykyinen kiinteistöverojärjestelmä on otettu käyttöön.

Kiinteistöverouudistus oli lausunnoilla 25.3.–20.5.2022.  Lausuntokierroksen palautteen perusteella uudistustarvetta kannatettiin laajasti. Etenkin elinkeinoelämää ja kiinteistönomistajia edustavat tahot kiinnittivät toisaalta erityistä huomiota vaikeuksiin arvioida uudistusesityksen vaikutuksia yksittäisille kiinteistöille ja kiinteistönomistajille, ottaen huomioon hallitusohjelmakirjaukset. Hallitusohjelman mukaan uudistus ei saa johtaa kohtuuttomiin muutoksiin kenenkään kiinteistöverossa.

Lausuntokierroksen palautteessa esiintyi myös huolestuneisuutta kiinteistöverotuksen kiristymisestä kuntien arvioidessa tarpeitaan paikata tulopohjaansa kiinteistöveron kautta hyvinvointialueuudistuksen yhteydessä.

Lisätietoja:
Valtiosihteeri Timo Reina, puh. 040 555 8458, timo.reina(at)gov.fi