Uutiset ja tiedotteet

28.3.2022 10.49

Marja Hintikka ja Ile Uusivuori ovat Vuoden mökkiläiset 2022

Suomen Vapaa-ajan asukkaiden liitto ja Messukeskus ovat valinneet Vuoden 2022 mökkiläiseksi juontajapariskunta Marja Hintikan ja Ilkka ”Ile” Uusivuoren. Kunniamaininta jaetaan Kevätmessuilla 8.4.2022 Helsingin Messukeskuksessa.

Marja Hintikan ja Ile Uusivuoren mökki on kolmelapsisen perheen onnenpaikka ja keidas. Kanta-Hämeessä sijaitseva, saunarakennuksesta, makuuaitasta ja lisärakennuksesta koostuva mökki on perheelle tärkeä paikka, jossa oleskellessa rauhallinen rytmi tuo vastapainoa hektiseen arkeen. Ison järven rannalla sijaitsevalta mökiltä matka kauppaan taittuu veneellä.

Perhe viihtyy Hämeessä erinomaisesti. Ihanat mökkinaapurit, joiden joukossa maatalousyrittäjiä ja karjatilallisia, luovat tunteen yhteisöllisyydestä ja naapuriavusta.

”Mökkinaapurimme ovat aivan ihania. Rakastan koko aluetta! Olen sielultani maalainen, ja vietin lapsuuteni maalla. Lapsuuden unelma-ammattini olikin maatalon emäntä. Mökillä saan elää tätä lapsuuden unelmaa itsekin”, kertoo Marja Hintikka.

Ennen mökin ostamista pariskuntaa varoiteltiin mökkeilyyn liittyvästä työmäärästä, mutta Hintikka on asiasta eri mieltä.

”Totta kai mökkeilyyn liittyy työtä, mutta onni ei elämässä tule valmiista pöydästä, vaan tekemisestä. Mökillä tekeminen on konkreettista ja siinä näkee heti työn tuloksen. Se on toisenlaista työtä kuin oma abstrakti, mielikuviin painottuva päivätyöni. Mökillä saa tehdä rennosti ja kokeilla, voi heittäytyä”, kertoo Marja Hintikka.

”Mökkeily kehittää lasten luontosuhdetta. Me suomalaiset olemme mökkikansaa, emme palatsikansaa. Mökillä pääsee opettelemaan taitoja ja riisuttua olemista”, Hintikka jatkaa.

Vuoden mökkiläinen edistää mökkielämän arvostusta

Messukeskus ja Vapaa-ajan asukkaiden liitto VAAL ry valitsevat yhdessä joka vuosi Vuoden mökkiläisen. Vuoden mökkiläinen -arvonimi myönnetään taholle, joka on julkisuudessa puhunut arvostavasti mökkiläisyydestä ja mökillä olemisesta.

”Marja Hintikka ja Ile Uusivuori ovat useaan otteeseen puhuneet mökkielämästä ja sen erilaisista piirteistä verrattuna kaupunkielämään sekä mökkielämän sopivuudesta lapsiperheen elämään. Pariskunnan mökki remontoitiin Kotoisa-ohjelmassa, ja siinä yhteydessä he olivat paljon julkisuudessa mökkiasioista ja puhuivat kauniisti sekä lämpimästi mökkielämästä”, kertoo Vapaa-ajan asukkaiden liitto VAAL ry:n hallituksen puheenjohtaja Tapio Tervo.

Mökin remontointi täytti toiveet – mutta yksi iso mökkiunelma odottaa vielä toteutumista

Hintikan ja Uusivuoren mökki remontoitiin osana MTV:n Kotoisa-ohjelmaa. Mökin muutoksessa tärkeintä pariskunnalle oli saada piha-alue toimivaksi ja ranta sekä tontti lapsille turvalliseksi. Lopputuloksena mökin pihalle rakennettiin riippumattoja ja korituoleja, lepopaikkoja, joissa rentoutua samalla, kun vahtii lapsia. Sisätiloista pieneen saunamökkiin tuotiin tilan tuntua muun muassa seinien maalaamisella. Samalla uudistettiin keittiö. Pariskunta oli enemmän kuin tyytyväinen ohjelmassa tehtyyn muutokseen.

Vaikka ohjelmassa tehty urakka täytti pariskunnan toiveet, jäi jäljelle vielä yksi iso unelma: oman päämökin rakentaminen. Tällä hetkellä Hintikan ja Uusivuoren mökki on kesäasuttava, mutta unelmana olisi rakentaa talviasuttava päämökki.

”En ole koskaan rakentanut, mutta se olisi oppimisprosessi. Eikä mökki ole koskaan valmis, vaan tärkeää siinä on matka. Nyt odotamme jo mökkikesää, sillä vietämme mökillä pitkiä aikoja”, kertoo Marja Hintikka. Perheen mökkikausi alkaa huhtikuussa.

Vuoden mökkiläiset Marja Hintikka ja Ile Uusivuori palkitaan Kevätmessuilla perjantaina 8.4. klo 11.30 Mökkilavalla. Kunniakirjan luovuttavat Suomen Vapaa-ajan asukkaiden liiton edustaja yhdessä Messukeskuksen edustajan kanssa.

Lisätiedot:

Tiedottaja Marissa Rämänen, Messukeskus, puh. 044 046 7220, marissa.ramanen@messukeskus.com

Kevätmessut eli Kevätpuutarha, OmaMökki, Asu & Remontoi, Sisusta ja Lähiruoka & Luomu järjestetään 7.–10.4.2022 Helsingin Messukeskuksessa. Osittain samaan aikaan (9.–10.4.) erityisruokavalioiden Lautasella-tapahtuma.

Omakotiliiton jäsenenä messuille kaksi yhden hinnalla. Myös kun ostat liput Messukeskuksen lippukaupasta.

Hyödynnä etusi

www.kevätmessut.fi | IG: Kevatmessut_official | FB: Kevätmessut

Osoitelähde: Messukeskuksen mediarekisteri.  Voit poistua tiedotteiden jakelulistalta vastaamalla tähän viestiin.