20.11.2021 15.46

Liitto näkyy mediassa ja palvelee jäseniä webinaareilla – tuoreita kokouskuulumisia Nokialta

Omakotiliiton valtuusto kokoontui syyskokoukseen Nokialle. Uudeksi toiminnanjohtajaksi valittu Marju Silander lähetti videon välityksellä tervehdyksensä valtuuston väelle.

Omakotiliiton valtuusto kokoontui omakotiaktiivien superseminaarin yhteydessä syyskokoukseen Nokialla. Mukana oli 44 valtuutettua läsnä ja 10 etänä. Valtuutetuille esiteltiin muun muassa liiton tilannekatsaus, ja valtuusto päätti seuraavan vuoden toimintasuunnitelmasta ja talousarviosta. Omakotiliitto on tehnyt edunvalvontatyötä esimerkiksi sähkön siirtomaksujen, kaavoitus- ja rakentamislain sekä kotitalousvähennyksen parissa.

Edunvalvonnassa keskeisiä osia ovat näkyvyys mediassa ja luotettavan tutkimustiedon tuottaminen. Tänä vuonna julkaistut tutkimukset kuntakohtaisista kustannuksista, asumismenoista ja mökkikustannuksista sekä muut tiedotteet ovat poikineet liki 1200 julkaisua mediassa. Ensi vuonna seurataan uutena sähkön siirtomaksujen muutoksia, koska hallituksella on isoja lupauksia siirtohintojen kasvun pysäyttämisestä ja jopa niiden laskusta.

Jäseniä on pyritty palvelemaan muuttuneessa, kotiin keskittyneessä epidemiatilanteessa uusin keinoin muun muassa webinaareilla. Jäsenmäärä on saatu pysymään ennallaan poikkeustilanteessakin, mutta tarvitaan myös uusia keinoja esimerkiksi sähköiseen jäsenhankintaan. Ensi vuonna liitto osallistuu Kevätmessuille, Naantalin asuntomessuille ja Suomi Areenan kansalaistorille Porissa. Paikallisia omakotiyhdistyksiä on koulutettu tänä vuonna paljon. Yhdistyksiä kannustetaan sosiaaliseen mediaan, jotta saadaan paikallista sähköistä viestintää ja jäsenhankintaa.

Uudeksi toiminnanjohtajaksi valittu Marju Silander lähetti videon välityksellä tervehdyksensä valtuuston väelle. Tammikuussa aloittava Silander kiitti luottamuksesta ja kertoi odottavansa innolla yhteistyötä. Myllerryksessä olevassa yhteiskunnassa riittää tekemistä esimerkiksi ilmasto- ja energia-asioiden ja kohoavien asumisen kustannusten kanssa, mutta uusi toiminnanjohtaja näkee erinomaisen toimintaverkoston ansiosta pelkästään mahdollisuuksia, jotta ensi vuonna 75 vuotta täyttävä Omakotiliitto on entistä vahvempi järjestö. 5. joulukuuta vietetään vapaaehtoistoimijoiden päivää, ja Marju Silander kiitti jo ennakkoon järjestöväkeä ajasta ja panoksesta liiton hyväksi.

Valtuustoväki piti puheenvuoroja muun muassa kestävän kehityksen ohjelman laatimisen puolesta, ja sellainen päätettiin laatia. Kokouksessa nostettiin huoli kotitalousvähennyksen riittämättömyydestä pienituloisilla.