Uutiset ja tiedotteet

14.5.2020 13.40

Laissa ei esteitä puuttua sähkönsiirtomaksujen valvontaan

Omakotiliitto on selvittänyt keinot puuttua sähkön siirtohintojen nousuun, mutta seuraavaksi kysymys kuuluu, ollaanko niitä valmiita ottamaan käyttöön. Liiton saamien selvitysten mukaan lainsäädäntö ei ole este, jos poliittista tahtoa muutokseen löytyy.

Omakotiliitto on selvittänyt keinot puuttua sähkön siirtohintojen nousuun, mutta seuraavaksi kysymys kuuluu, ollaanko niitä valmiita ottamaan käyttöön. Liiton saamien tutkimusten mukaan lainsäädäntö ei ole este, jos poliittista tahtoa muutokseen löytyy.

Nykyisiä sähköverkkoyhtiöiden valvontakäytäntöjä olisi mahdollista muuttaa kahdella tavalla, ilmenee Itä-Suomen yliopiston oikeustieteen tohtori Kaisa Huhdan selvityksestä. Sähkömarkkinasääntelyä voidaan muuttaa uudella hallituksen esityksellä tai muokkaamalla vuoden 2020 hallituksen esitysluonnosta. Energiavirasto voi myös oma-aloitteisesti muuttaa valvontamenetelmiään ilman lainsäädäntömuutosta. Vuoden 2020 hallituksen esitysluonnoksessa lainsäädännön kehittämisen reunaehtoja on tulkittu ankarammin kuin olisi välttämätöntä.

Suomessa jakeluyhtiöiden sallitun tuoton laskennassa ei käytetä toteutuneita kustannuksia

Nykyisen Energiaviraston sähkön siirtoyhtiöiden valvontamallin takia sähkön käyttäjät maksavat satoja miljoonia euroja vuodessa tuottoa investoinneille, joita ei ole tehty ja joista ei siten ole syntynyt kustannuksia. LUT-yliopiston strategisen rahoituksen professorin Mikael Collanin talousvaliokunnalle pitämässä esityksessä ilmenee, että kuluttajien maksettavaksi tulee vuosittain satoja miljoonia euroja tuottoja, jotka eivät perustu aidosti investointeihin kulutettuun pääomaan.

Jos Suomessa siirrytään käyttämään WACC-mallin (ns. painotetun pääomakustannuksen) muualla maailmassa yleisesti käytettyjä periaatteita jakeluverkkoyhtiön korkeimman sallitun tuoton määrittelyssä, olisi korkein sallittu tuotto noin 375 miljoonaa euroa vuodessa – säästöä tulisi siis nykyiseen laskentamalliin verrattuna 480 miljoonaa euroa vuodessa.

Jos muutosta ei ole tulossa, jäsenet valmiita kansalaisaloitteeseen

Omakotiliitto on kevään mittaan esittänyt selvitysten tulokset niin poliittisille päättäjille, valmistelijoille kuin mediallekin, ja työ jatkuu.

”Haluamme olla avuksi tuomalla puolueetonta tietoa lainsäädännön ja valvonnan kehittämiseksi. Tarvittaessa jäsenemme ovat kuitenkin valmiita myös järeämpiin toimiin. Toteuttamamme tutkimuksen mukaan 92 % jäsenistämme on valmiita allekirjoittamaan kansalaisaloitteen, jos muutostahtoa ei muuten löydy”, painottaa Omakotiliiton puheenjohtaja Ari Rehnfors.

*Omakotiliiton sähkönsiirtoa koskevaan kyselyyn helmi-maaliskuussa 2020 vastasi 7599 henkilöä 235 eri kunnasta.

Lue myös Suomen Sähkönkäyttäjien kirjoitus, jossa selkiytetään nykyistä käytäntöä havainnollistavalla esimerkillä.