Uutiset ja tiedotteet

17.11.2022 7.00

Kysely: Enemmistö erittäin huolissaan energian kustannuksista

Suomalaiset kodit ja energian hinta -kyselyn vastaajista yli puolet raportoi olevansa erittäin huolissaan tulevaisuuden energialaskuista. Ilman huolta oli vain muutama prosentti. Kysely toteutettiin alkusyksystä. Vastaajilta kysyttiin esimerkiksi energian hinnasta, hintakehityksen vaikutuksesta kotitalouksiin ja siitä, mitä toimenpiteitä kotitaloudet aikovat energian säästämiseksi tehdä.

Ratkaisuna energiakriisiin yli puolet vastaajista (51 %) ilmoitti suunnittelevansa jotain energiatehokkuus- tai lämmitystaparemonttia. Useimmin mainittiin aurinkopaneelit (25 % vastaajista), ilmalämpöpumppu (11 %) ja vesi-ilmalämpöpumppu (9 %).

Korkeiden energian hintojen vuoksi vastaajat olivat laskeneet huonelämpötiloja (60 %), vähentäneet autoilua (44 %) tai luopuneet harrastuksesta (8 %). Merkittävä osa ilmoitti joutuneensa vähentämään perushyödykkeiden kuten ruuan kulutusta (11 % vastaajista) tai harkitsemaan muuttoa (8 %).

Uutta energiaköyhyyttä

Jopa neljäsosa kyselyyn vastanneista kertoi energiakustannusten olevan säännöllinen rasite omassa kotitaloudessa. 35 prosentille kustannukset olivat rasite vähintään joskus. Osuus on yllättävän suuri Suomessa, jossa ei ole viime vuosikymmeninä raportoitu laajaa kotitalouksien kokemaa energiakustannusrasitetta tai energiaköyhyyttä. Maalämpökotien ja kerrostalojen asukkaat raportoivat kustannusrasitetta muita harvemmin, öljy- ja sähkölämmittäjät useammin.

”Hintojen nopea nousu osoitti sen, että energiahaavoittuvuus ei ollutkaan vain joiden ryhmien, kuten pienituloisten kansalaisten ongelma, vaan koskettaa laajasti monenlaisia kotitalouksia.  Huoli on yllättävän syvää ja laajaa”, kertoo tutkijatohtori Sini Numminen (Aalto-yliopisto, VaasaETT).

”Tutkimuksen alustavat tulokset kertovat karulla tavalla kotitalouksen vaikean tilanteen, jonka olemme Omakotiliitossa havainneet energian hintojen kohotessa. Energiaköyhyys koskettaa uusia ihmisryhmiä. Omakotiliitto peräänkuuluttaa päättäjiltä ja energia-alan toimijoilta ratkaisuja tilanteeseen, joka koskettaa yhä useampaa suomalaista”, sanoo Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander.

Kyselyä jaettiin elo-syyskuussa Suomen Omakotiliiton jäsenille. Vastauksia saatiin lähes 5 000. Eniten vastauksia annettiin Uudeltamaalta ja Varsinais-Suomesta. Kysely toteutettiin yhdessä VaasaETT Oy:n, Aalto-yliopiston, Suomen Omakotiliitto ry:n ja ORSI-hankkeen kanssa. Tutkimusta rahoittaa Tekniikan Edistämissäätiö ja Suomen Akatemia. Tuloksia julkaistaan lisää myöhemmin. Myös Omakotiliitto tiedottaa lisää hankkeen tuloksista.

65 % vastaajista raportoi energian hintojen nousseen. Vastaukset kysymykseen: ”Ovatko kotitaloutenne energiakustannukset muuttuneet viimeisten kahden vuoden aikana?” Kyllä, nousseet paljon 22,3 % Kyllä, nousseet jonkin verran 42,4 % Ei, ovat pysyneet samoina 25,6 % Kyllä, ovat laskeneet jonkin verran 5,6 % Kyllä, ovat laskeneet paljon 1,1 % En osaa sanoa 119 2,5 % (tyhjä) 0,5 % Yht. 4771 100,0 %

Lisätiedot:

Omakotiliiton toiminnanjohtaja