23.5.2022 11.14

Kiinteistöverouudistus jatkovalmisteltavaksi

Omakotiliitto totesi lausunnossaan, että lausuntovalmisteluissa olleiden puutteiden takia vaikutuksia ei ole voitu arvioida riittävästi. Asumisen kustannusten nousua ja verotuksen painopisteen siirtämistä entisestään asumisen puolelle ei voida pitää hyväksyttävänä.

Omakotiliitto on jättänyt valtionvarainministeriöön lausunnon hallituksen esityksestä eduskunnalle kiinteistöverotuksen arvostamisuudistusta koskevasta lainsäädännöstä.

Uudistus on ollut käynnissä vuoden 2011 lopusta lähtien, jolloin käynnistettiin hanke kiinteistöveron kehittämiseksi. Omakotiliitto kannattaa verotusuudistuksissa periaatteita, jotka lisäävät ymmärrettävyyttä, yksinkertaisuutta, läpinäkyvyyttä ja oikeudenmukaisuutta.

Lausunnossaan Omakotiliitto kuitenkin totesi, että lausuntovalmisteluissa olleiden puutteiden takia vaikutuksia ei ole voitu arvioida riittävästi. Asumisen kustannusten nousua ja verotuksen painopisteen siirtämistä entisestään asumisen puolelle ei voida pitää hyväksyttävänä.

Pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelmassa on todettu, että kiinteistöverouudistus ei saa johtaa kohtuuttomiin muutoksiin kenenkään kiinteistöverossa. Aineistosta käy ilmi, että uudistus voi johtaa joidenkin kunnan sisällä olevien alueiden osalta merkittäviin kiinteistöveron korotuksiin, vaikka kunnan verokertymä ei kokonaisuudessaan muuttuisi. Esityksestä ei käynyt ilmi, miten huolehditaan pienituloisten kotitalouksien mahdollisuuksista selvitä verouudistuksen tuomista kiinteistöveron korotuksista. Kunnille tulisi jatkossa iso vastuu pitää asumisen kustannukset maltillisina.

Omakotiliitto teki muutosesityksiä muun muassa veroprosentteihin, maapohjan verotusarvoon ja riittäviin ”jarrusääntöihin”, sekä esitti uudistuksen voimaantulon siirtoa.

Kiinteistöveron alarajaa ei jatkossa enää määriteltäisi lakitasolla, esitti Omakotiliitto. Erityiseksi huoleksi lausuntovalmistelussa nousi maapohjan verotuksen muuttuminen vastaamaan lähemmin käypiä hintoja omakoti- ja paritalojen osalta. Maapohjan verotusarvo muuttuu joillain alueilla jopa moninkertaiseksi. Omakotiliitto piti hyvänä, että omakoti- ja paritalojen rakennuksiin esitettyä varovaisuusperiaatetta oli alennettu edellisestä esityksestä.

- Esitimme nyt, että tämä ulotetaan samalla prosenttiosuudella myös maapohjaan näiden rakennustyyppien osalta, kertoo Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander.

Omakotiliitto esitti jarrusääntöjen tiukentamista. Perittävän veron maksimimäärän tulee olla alhaisempi ja aikajakson pidempi. Lisäksi olisi luotava käytäntö, jossa määritellään pienituloisten osalle prosentuaalinen osuus, jonka kiinteistövero saa muodostaa kotitalouden käytettävistä olevista varoista. Pienituloiset eläkeläiset tai lapsiperheet voivat joutua liian nopeasti toteutetussa kiinteistöverouudistuksessa ahtaalle.

Uutena ehdotuksena esitettiin, että uudet omakoti- ja paritalot tulee olla ensimmäiset viisi vuotta vapautettuja kiinteistöverosta, kuten Ruotsissakin on tehty. Tämä toisi helpotusta muutostilanteessa esimerkiksi lapsiperheille, joilla on muutenkin korkeat asumiskulut.

Omakotiliitto esitti lopuksi, että pitkällä aikavälillä tulee asumisen verotusta kehittää siihen suuntaan, että kiinteistövero poistetaan asuinkäytössä olevilta rakennuksilta ja niiden maapohjalta. - Asumiskustannukset ja asumisen verotus hipovat pilviä, ja tähän on saatava muutos, toteaa Omakotiliiton puheenjohtaja Ari Rehnfors.

Lue Omakotiliiton lausunto täältä