7.2.2024 11.12

Kevätmessut tulee ja tuo kevään

Suomen suurin puutarhanhoidon, rakentamisen, remontoinnin ja piensisustamisen tapahtumakokonaisuus tuo kevään Helsingin Messukeskukseen 21.–24.3.2024. Tule inspiroitumaan, oppimaan uutta ja kuulemaan ja näkemään uusimpia tuulia. Omakotiliiton jäsenet pääsevät messuille kaksi yhden hinnalla.

Omakotiliitto oli mukana Kevätmessuilla 2023. Kuva: Henna-Kaisa Sivonen
Kevätmessut aloittaa uuden kauden ja tarjoaa runsaan kokonaisuuden uuden puutarha- ja mökkikauden suunnitteluun. Rakastettu tapahtumakokonaisuus – Kevätpuutarha, Asu & Remontoi, Oma Mökki, Sisusta, Retkelle & luontoon sekä Lähiruoka & luomu – pitää sisällään omat alueensa puutarhanhoidon, rakentamisen ja remontoinnin, mökkeilyn ja sisustamisen ystäville. Uusi Retkelle & luontoon -teema-alue esittelee erilaisia luonnossa liikkumisen ja retkeilyn aktiviteetteja.

Omakotiliitto on mukana messuilla omalla tapahtumapisteellään. Jäsenille tarjoamme sisäänpääsyn kaksi yhden hinnalla. Lue lisää jäsenedusta.

Kevätmessujen uutuuksiin lukeutuu Ideapihat-alue, jossa nähdään kuusi inspiroivaa, omaan pihaan ideoita tarjoavaa teemapihaa metsäisestä pöllipihasta kierrätys- ja luonnonkivirakenteiseen pihaan. Uutta on myös viime keväänä ensi kertaa nähdyn Trendikodin yhteyteen tuleva pop up -kauppa, josta voi ostaa mukaan Trendikodissa esillä olevia tuotteita.

Kevätmessut tarjoaa lisäksi laajan asumisen ja rakentamisen kokonaisuuden, jossa voi tutustua talopaketteihin, tontteihin ja piharakennuksiin, tutkia vaihtoehtoja ja tavata asiantuntijoita. Messuilta saa jälleen laajasti tietoa myös kodin energiaratkaisujen erilaisista vaihtoehdoista.

Kevään avajaiset täydentää ajankohtainen ja innostava ohjelma asiantuntijapuhujineen. Luvassa on asiaa luonnonmukaisesta puutarhanhoidosta, puutarhojen terveyshyödyistä, kompostoinnista ja kompostoreista, uudesta rakennuslaista, ympäristöystävällisestä ja ihmislähtöisestä rakentamisesta ja remontoinnista, vintagella sisustamisesta sekä paljon muuta.

Puutarhasta haetaan epävarmassa ajassa henkistä ja fyysistä hyvinvointia

”Kevään puutarhakausi käynnistyy Kevätmessuilla. Silloin haetaan parhaita ideoita oman puutarhan hoitoon ja kunnostamiseen. Puutarhaharrastus lisää meidän kaikkien henkistä ja fyysistä hyvinvointia samalla hoitaen luonnon monimuotoisuutta. Minkään muun harrastuksen avulla ei ole mahdollista samanaikaisesti sekä torjua että sopeutua esimerkiksi ilmastonmuutokseen. Käynnistetään kevät suunnittelemalla uusia istutuksia pihoihin ja puutarhoihin”, kannustaa Puutarhaliiton toimitusjohtaja Timo Taulavuori.

Omakotiliiton jäsenilleen toteuttaman tuoreen tutkimuksen (n=960) mukaan 66 prosenttia vastaajista aikoo remontoida vuoden 2024 aikana. Vastaajista 37 prosenttia oli lykännyt remontointia viime vuonna.

“Oikea-aikainen korjaaminen pitää oman kodin kunnossa. Jokaisen kodin omistajan kannattaa suunnitella kodin remontit pitkällä tähtäimellä. Näin remontin toteutusta ja rahoitusta pystyy suunnittelemaan hyvissä ajoin etukäteen”, Omakotiliiton talous- ja kehityspäällikkö Katja Keränen toteaa.

Kevätmessut toi Helsingin Messukeskukseen viime vuonna lähes 63 000 kävijää (+ 81 %) ja on yksi Messukeskuksen suosituimmista vuosittaisista tapahtumista.

“Tapahtumaan tullaan hakemaan inspiraatiota ja ideoita, tutustumaan uutuustuotteisiin ja tekemään ostoksia. Ajankohta kevään ja alkavan mökkikauden kynnyksellä saa ihmiset liikkeelle, ja viime vuoden kävijöistä yli 80 prosenttia ilmoittikin tulevansa joko todennäköisesti tai varmasti uudelleen. Samanaikaiset Golfmessut tukee hyvin kokonaisuutta uuden golfkauden kynnyksellä”, Messukeskuksen liiketoimintapäällikkö Tanja Pasila sanoo.

Lisätiedot:

Pia Sievinen, viestinnän asiantuntija, Helsingin Messukeskus, p. 040559 9155, pia.sievinen@messukeskus.com

Timo Taulavuori, toimitusjohtaja, Puutarhaliitto, p. 040 745 3005, timo.taulavuori@puutarhaliitto.fi

Katja Keränen, talous- ja kehityspäällikkö, Omakotiliitto, p. 040 566 8875, katja.keranen@omakotiliitto.fi

Tanja Pasila, liiketoimintapäällikkö, Helsingin Messukeskus, p. 050387 0024, tanja.pasila@messukeskus.com